Gode historier
Bøger anbefalet til en mørk aften.
Turbeskrivelser
Godt at vide om træ
Links
Gode praktiske råd og købssteder
 
Godt at vide om træ

VILLY E. RISØR: TRÆHÅNDBOGEN
520 AF VERDENS HANDELSTRÆSORTER BEHANDLET TIL ORIENTERING FOR ALLE TRÆFORBRUGERE, ARKITEKTER, INGENIØRER OG TRÆELSKERE.
FORLAGET IVAR - TEKNISK LITTERATUR KØBENHAVN

RELEVANT UDDRAG AF OVENSTÅENDE for Yachtskippere v/ Christian Bruun Borup.

Gruppe H

Skibs- og Bådebygning
Krav:
Stærkt, sundt, i princippet knastfrit træ uden splint, med høj elasticitet, men uden væsentligt gummi- eller harpiksindhold og med ensartet vækst. Til f.eks. knæ søges naturligt krumvokset træ; Eg; men træ med dybtgående revner, skører og snoet vækst (over >spån<) kan ikke bruges. Sunde, faste knaster tolereres til de fleste formål.

a. Fiskerfartøjer, lystbåde, robåde
Stævn, køl, kølsvin, spanter, krumtræ, planker:
Europa: Eg, Ægte Kastanie, Elm, Bøg; kun til anvendelse helt under vand;, Lærk, Fyr.
Eksotisk træ: Teak, Greenheart, Basralocus, Iroko, Doussié, Jequitiba, Eukalyptus, Pitch-Pine, Cedro og de Mahogni-sorter som ikke suger meget vand. Tchitola, Louro, Quaruba, Bang Lang, Meranti, Lauan.

b. Årer og pagajer
Ask, Birk, Bøg, Eg, Gran; navnlig Sitkagran, Avodiré, Chuglam, Manio.

c. Master
Krav:
Retvokset træ med koncentriske ringe, elastisk. Vimmervækst en fordel.
Splint kan næppe bruges.
Lærk, Fyr, Gran, Sitkagran, Pitch-Pine, Oregon-Pine, Weymouthsfyr, Alerce,
Kauri-Pine, Ceder.

d. Stævnrørsforinger og lejer
Ingen træsort kan gøre Pokkenholt rangen som nr. 1 stridig. Selvsmørende.
Billeder 

e. Dæksplanker (spejlskåret træ)
Teak er dækspianketræ nr. 1. Nogle få andre sorter bliver hvidgrå som Teak: Agba og Borneo White Seraya. Peroba Branca, Iroko og Yang bliver snavset mørkegrå og anbefales kun til overdækket dæk (ridser). Kokrodua bliver mindre hvid end Teak og tåler ikke alkalier (misfarves; også med metal), men er ellers erstatning nr. 1. Afrikansk Mahogni holder sig stabil og ridser næppe, men er for mørk til passagerskibe. Oregon-Pine er til dette brug et meget anset materiale.

f. Skibsbygningsformål
Udover de sædvanligt brugte tempererede træsorter til almindelige skibsbygningsformål må man henlede opmærksomheden på bl.a. følgende tropiske træsorter:
Afrika: Agba, Dabema, Doussié, Iroko, Mukulungu.
Sydamerika: Amarant, Basralocus, Courbaril, Freijo, Greenheart, Jequitiba, Mahogni, Mora, Peroba Branca, Peroba Rosa, Sabicu, Sapupira, Wacapou.
Asien: Billian, Merbau, Sen, Teak, Thingadu, Thitka, Yang.

Udstyr i saloner:
Alle de træsorter, som er møbelmode, dog således at man giver præference til skibssorter med naturlig holdbarhed og formbestandighed.



Sidst opdateret:  20:29 23/09 2014
 

Pokkenholtz
Top top Copyright. Mogens Exner - 2004