Gode historier
Bøger anbefalet til en mørk aften.
Turbeskrivelser
Godt at vide om træ
Links
Gode praktiske råd og købssteder
 
Gode historier

Vi taler ofte om både dette og hint på yachtskipperaftenerne.

Emnerne forsøger jeg at huske og slår dem efter via vort bibliotek og hvad der ellers er af kilder.

Interesserne spænder bredt, hvilket burde fremgå af følgende titler - se i det højre marginfelt.

Der er det interessante ved beretninger fra søen, at søfolk normalt ikke giver sig i kast med at skrive - de er mere mænd af handling. Når så endelig, der findes skriftlige kilder, er de præget af "gode" historier, hvide- og sorte løgne samt pral og deciderede løgnehistorier, men derfor kan de være sjove at høre om alligevel. Lidt overdrivelse fremmer jo forståelsen, siger man. Endvidere er der alt det, som man IKKE skriver, som man må "lugte sig til" mellem linierne. Ud over det, er det da en barsk verden, med kort afstand mellem svagheder/fejl og fatale følger i form af død eller lemlæstelse, med alligevel dødelig udgang. Det giver en speciel lidt fanden-i-voldsk sjargon, der tenderer til kronisk underdrivelse af oplevelser.

Eventuelle rettelser eller tilføjelser bedes sendt til mig på Chr.Borup@DADLNET.DK .

På forhånd tak.

 

Emner, der bør behandles:

Skoleskibet "København". Vi så billeder og data i Marstal. Havde byg i lasten, der skulle være meget farligt at sejle med, fordi det udvider sig, hvis det bliver fugtigt..!

Hans Hedstoft. Mogens og Uffe har set, at der findes en bog: "Skibet, der forsvandt". Skulle være bygget på Frederikshavns Værft. Man skulle kende den nogenlunde position på skibet. Telegrafisten rapporterede til han stod i vand til livet. Der er også noget om en hjemmeside og en grønlandsminister (Johannes Kjærbøl)... Har du tid lyst og lejlighed, siger du bare til... Begynd her: http://en.wikipedia.org/wiki/MS_Hans_Hedtoft

Den 30. januar 1959 klokken 13.56 sender telegrafist C.J. Dejligbjerg følgende melding fra Grønlandsskibet ”Hans Hedtoft”: ”Sender SOS er kollideret med et isbjerg på Pos 59.5N 43V”. En lille time senere – 14.41 – kommer følgende melding: ”SOS skibet er læk og er ved at fyldes med vand i maskinrummet.”

Meldingerne sluttes 17.41 med ordene: ”Vi synker langsomt”. En dødskamp, der havde strakt sig over 4 timer stod foran sin afslutning. Et enkelt signal klokken 18.06 – uforståeligt – er måske det tidspunkt, hvor telegrafrummet blev fyldt med vand – eller skibet krængede rundt – eller…

Thingvalla-Gejser katastrofen

Norges forlis (beskrevet i "Atten sømil fra Rockall" af Michael Nielsen, Samlerens Forlag 1978)

Stockholm og Andrea Doria ved Nantucket 25. juni 1956

Lusitania (undervandsbådskrig)

Zheng He skulle være Kinas mest berømte opdagelsesrejsende, og kan have været i Amerika 50 år før Colombus. Hans grav er netop fundet i Kina i byen Nanjing. Han har været rejst syv gange til Afrika i tidsrummet 1405 til 1433.

Henrik Søfareren.

Andre danske opdagelsesrejsende:
Ludvig Mylius-Erichsen
Jens Arnold Diderich Jensen (Bildsøe)
Frans Blom
Hans Pothorst
Eigil Knuth
Georg Carl Amdrup
Henning Bistrup
Eberhard Isbrand Ides
Theodor Zeilau
Peter Wilhem Lund
Peter Freuchen
Frederik Ludvig Norden
Peter Høeg Hagen
Ejnar Mikkelsen
João Vaz Corte-Real
Roald Amundsen
Knud Rasmussen
Hans Hendrik
Carsten Niebuhr
Søren Schmidt
Frits Holm
Anne-Mette Nørregaard
Barthold Georg Niebuhr
Jørgen Brønlund
Peter Wessel Tordenskiold
Vitus Bering
Otto Sverdrup
Fritz Roy

  -  kom med nogen forslag og/eller send det til mig på ovenstående E-mail-adresse.



Sidst opdateret:  22:05 18/07 2018
 

Et ur
Sømandsvitser
Først i Danmark
Top 10
Navigationens historie
Inspirationen til Moby Dick
Fundet af Robinson Crusoe, 2. februar 1709
Jørn Riel: En julehistorie
Marco Polo?
Magellan
Vitus Bering
Skibsskruen
Sørøvere
Englandskrigen på Anholt
Slaget ved Lyngør
Kaperkaptajn Jens Lind
Mytteriet på Bounty
Tordenskiold
Spray af Aarøsund
Historiske skibe du bør kende
Titanic
Skoleskibet København
Damkatastrofen
Hans Hedtoft
Columbus og hvad deraf følger...
James Cook
Jens Munk
Vikingernes pejleskive
Suez kanalens historie
Panamakanalens historie
Cartagena, Colombia
Registrerede skibsvrag i hele verden
Top top Copyright. Mogens Exner - 2004