Gode historier
Bøger anbefalet til en mørk aften.
Turbeskrivelser
Godt at vide om træ
Links
Gode praktiske råd og købssteder
 
Gustave Eiffels personlige nedtur

- en tekst af Christian Bruun Borup.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Scandale_de_Panam%C3%A1

Gustave Eiffel født 15. december 1832, død 27. december 1923, 91 år gammel. Berømt for Eiffel-tårnet og talrige andre jern-projekter, men bliver omtalt her i forbindelse med Frankrigs Panamaprojekt, fordi det i hans berømmelses toppunkt gav ham et knæk og en personlig nedtur, som han aldrig forvandt.

Ferdinand de Lesseps, som var ansvarlig for bygningen af Suez-kanalen, blev først kontaktet angående byggeriet af den nye kanal i Panama, og arbejdet begyndte 1. januar 1880. Efter hans succesfulde projekt med Suezkanalen var han udset til at lede Frankrigs forbindelse af endnu to verdenshave.

Gustave Eiffel kom med i projektet i 1887 og arbejdede på projektet til 89, hvorefter projektet gik konkurs. Han var vist kun konsulent på selve sluseportene. Jeg har set en tegning, hvor han arbejdede med en skydeport, der trækkes ind fra siden – ikke særligt genialt, synes jeg, da sidekræfterne på porten ikke er behandlet med tilbørlig respekt..

           http://www.romanticism-in-art.org/Designs-by-Gustave-Eiffel-1832-1923-for-locks-in-the-Panama-Canal,-illustration-from-the-magazine-Le-Genie-Civil,-1888.html

Eiffel havde lovet effektivitet og var pålagt bøder ved forsinkelser, hvorfor han kompensatorisk fik penge forud. Havde vist fået 20 mill. franc forud, for at fremskynde projektet. Pludselig går projektet fallit og flere hundrede tusinde småinvestorer bringes med i faldet. Der blev indledt en rigsretssag.

Det var en meget belastende tid for Gustave Eiffel. Da de Lessop var død var Eiffel pludselig den anklagede i en rigsrevisionssag. Eiffel havde et utal af ordener, men blev frataget sin medalje fra Æreslegionen, men fik den vist igen inden han døde, da den omtales som en af hans ordener ved begravelsestalen.

Eiffel blev idømt fængsel I to år, men blev løsladt efter 8 dage. Nogen sagde han blev løsladt på en ”teknikalitet”. Andre at han ikke havde noget med det økonomiske at gøre og aldrig skulle havde været anklaget. Eiffel erklærede sig for "ren" og uskyldig. Uanset var hans karriere færdig, og han trak sig tilbage. Arbejdede videnskabeligt med vejr, aerodynamik og radio. Opfandt vindtunellen, som amerikanerne optimerede to decader senere, men kom aldrig mere ud i offentligheden med nye projekter.

Han trak sig tilbage herefter, ville ikke involveres i industrielle projekter igen.

Frankrig var nu ude af Panamaprojektet. Officielt undskylder man sig med tekniske problemer, høj dødelighed blandt arbejderne af malaria, gul feber og andre tropesygdomme, men en del af forklaringen var altså bedrag, der drænede projektet for penge.

En tekst på engelsk:

Panama Canal
In 1887 Eiffel agreed to build the locks of the Panama Canal, an immense undertaking badly managed by Ferdinand De Lesseps. This undertaking ended in the biggest financial scandal of the century.
The Panama Canal venture, which began in 1881, was the biggest contract in his entire business career, and also the one with the greatest risk. Given the risk he faced, he was granted major financial advantages and solid guarantees, which allowed him to collect his profit as soon as the work was begun.
Despite the care which Eiffel took in managing the project, the liquidation of the canal construction company, Compagnie du Canal, on February 4 1889, led to his own indictment for fraud alongside De Lesseps and his son. Even though nothing could really be blamed on him personally, he was sentenced to two years in prison and a fine of 2000 francs,. With his honor and dignity severely compromised, he withdrew from business. The ruling was later annulled, in 1893, by the highest French appeals court, the Cour de Cassation. The court cleared Eiffel of all wrongdoing. The ruling liberated him from all obligations concerning the accusations. This put an end to any further court action against him.



Sidst opdateret:  20:29 23/09 2014
 

Et ur
Sømandsvitser
Først i Danmark
Top 10
Navigationens historie
Inspirationen til Moby Dick
Fundet af Robinson Crusoe, 2. februar 1709
Jørn Riel: En julehistorie
Marco Polo?
Magellan
Vitus Bering
Skibsskruen
Sørøvere
Englandskrigen på Anholt
Slaget ved Lyngør
Kaperkaptajn Jens Lind
Mytteriet på Bounty
Tordenskiold
Spray af Aarøsund
Historiske skibe du bør kende
Titanic
Skoleskibet København
Damkatastrofen
Hans Hedtoft
Columbus og hvad deraf følger...
James Cook
Jens Munk
Vikingernes pejleskive
Suez kanalens historie
Panamakanalens historie
Cartagena, Colombia
Registrerede skibsvrag i hele verden
Top top Copyright. Mogens Exner - 2004