Gode historier
Bøger anbefalet til en mørk aften.
Turbeskrivelser
Godt at vide om træ
Links
Gode praktiske råd og købssteder
 

En dejlig sommerdag den 8. juli 1959 sejlede dambåden Turisten som så mange gange før ud fra Damende kl. 17.  

Jeg bor i Haderslev og kigger ud på dammen hver dag fra min arbejdsplads. Den har altid et nyt udseende, en anden dis og nogle andre farver - er meget inspirerende på en eller anden måde. Ind imellem kommer der noget udefinerbart, skæbnesvangert, Lock Ness-agtigt over den og i sommeren 59 kom den med et slag på alle danskeres læber - "den største katastrofe til søs i Danmark siden krigen". Læg mærke til "i Danmark" for Hans Hedtoft gik ned ved Grønland i januar måned samme år.

Mine kolleger fortæller, at søen ikke er særlig dyb, og at man formentlig har kunnet gå i land, men panikken skulle have medført det ekstremt høje dødstal. Folk greb fat i hinanden, for at holde sig oppe. 

Den hedder Haderslev Dam, fordi den er opdæmmet til byens mølle.

Der blev rejst et mindesmærke for Damkatastrofen i 2009 - i 50-året for ulykken.

Christian Bruun Borup

javascript:BilledGalleri('/Haderslevs_historie/1940-1959/11703423008_3.html');


Et af de eneste offentliggjorte billeder, der findes af selve katastrofestedet. Her er båden formodentlig trukket en smule ind mod land, men der synes ikke at være tale om den store dybde på stedet...

 

Damkatastrofen

Med på båden var 94 passagerer, selvom båden kun var godkendt til 35. Det, der skulle have været en skøn oplevelse, endte som en af byens værste katastrofer.
Udenfor Damager Kirkegård fik Turisten motorstop. Bådens fører, restauratør Hans Riistofte fra Damende, lavede en nødløsning med overskårne gummislanger fra en reservedunk; men disse gik løs, og benzinen sprøjtede ned på den varme motor, hvorefter der lød en voldsom eksplosion.
Ilden bredte sig med lynets hast, og med et var Turisten omspændt af flammer, og der opstod panik blandt passagerne. Bådføreren forsøgte at styre båden ind på lavt vand; men mange af passagerne hoppede overbord, hvad enten de kunne svømme eller ej. Mange passagerer omkom i flammerne, men endnu flere druknede. Af dambådens 94 passagerere omkom de 54, og 3 døde få dage senere af deres forbrændinger.
På land blev der slået alarm, og mens ambulancerne tudede gennem gaderne, var de første redningsmænd på vej ud til båden i joller, svømmende eller vadende. Redningskorpsene og politiet organiserede hjælpearbejdet ved dammens bred. De sårede og de døde blev ført til Amtssygehuset og Byens Sygehus. I 1960 modtog 18 af redningsfolkene Carnegiemedaljen for deres modige indsats.
På én dag var der 15 begravelser i Haderslev. Hårdest ramt var et bagermesterpar, der mistede deres børn på 6 og 3 år og fem andre familiemedlemmer.

Onsdag den 8,. juli 1959 var en dejlig varm og solrig sommerdag i Haderslev. Mange benyttede sig af det gode vejr til at tage med turbåden "Turisten" ud til Damende, hvor man kunne købe lidt godt at spise og hygge sig i de udendørs faciliteter. "Turisten" sejlede fra anløbsbroen ved Bispebroen. Klokken 17:00 kunne man så tage den beroligende tur med "Turisten" tilbage til Haderslev, og havde så haft en rigtig dejlig eftermiddag. Men denne dag udviklede hjemturen sig til et sandt mareridt.

En stærkt medvirkende årsag til, at katastrofen på Haderslev Dam fik det omfang den fik var at "Turisten" var godkendt til 35 passagerer, men der var 94 mennesker ombord.. Denne kendsgerning blev fatal, da der udbrød panik blandt de rædselsslagne passagerer. Det skal dog nævnes at båden tidligere har været godkendt til 75 passagerer, men da der kun var 37 redningsbælter ombord ønskede Restauratør Hans O. G. Riistofte selv at antallet blev sat ned. I følge skibsinspektør Lisborg fra Statens skibstilsyn, var Riistofte meget omhyggelig med at opfylde de krav som tilsynet stillede.

Kort efter afgangen fra "Damende" stoppede motoren pga at benzinrøret var tilstoppet. Riistofte fik sammen med en mekaniker etableret en nødforsyning ved hjælp af en reservedunk og forbandt den med karburatoren. Mekanikeren skulle så holde dunken på den sidste del af turen.

 

Billedbeskrivelse: Sygehuset ligger ret over den midterste ø. Ulykken er sket midt i den østre ende af dammen "ud for kirkegården", der er beliggende lige over det lille hak i den nordlige bred. Der er ikke oplyst dybder for de forskellige farver på kortet, men angiveligt har dybden ikke været faretruende og "man skulle kunne gå i land", men passagererne var så skrækslagne, at man har trampet børn og gamle ned for at redde sig selv. Måske også en grund til, at man ikke får så meget at vide om det - man er nok skamfuld over sin opførsel ved uheldet.

Avisen Dannevirke skriver den 9. juli 1959 bla:

"Kun få minutter efter at flammerne slog op omkring båden var hjælpen på vej. Der udspilledes de frygteligste scener på den brændende båd, og de få, der bevarede roen, kunne intet stille op mod de rædselsslagne passagerer, der med tøjet i flammer forsøgte at redde livet ved at springe udenbords.

En af de første både, der nåede ud til ulykkesstedet, blev roet af Martin Krab. Jeg gik helt op til den brændende båd og ude foran stod stod passagererne klumpet sammen. mens flammerne slog meterhøjt i vejret midtskibs. Da båden var nær ved forstavnen sprang en halv snes af passagererne ud og klamrede sig fast til rælingen. I løbet af få sekunder var den lille båd trukket under vand, og flere af de panikslagne passagerer klamrede sig til mig. Det var frygteligt. Jeg glemmer det aldrig.

Lidt efter kom Carl Engel i sin båd, og det lykkedes mig at få fat i en line, og jeg blev trukket med ind mod land, hvor jeg fik fodfæste og vadede det sidste stykke. Det hele gik så hurtigt, at jeg næsten intet sansede. Flammerne slog meterhøjt op omkring båden, og vandet omkring den var fyldt med mennesker - børn og voksne mellem hinanden......"

Poul Arensbach der var ombord på Turisten sammen med sine forældre fortæller i Haderslev Ugeavis den 14. juli 1959:

"Da vi sidst på eftermiddagen skulle sejle fra Damende, var der trængsel ombord på båden. Den var fyldt godt op med passagerer, da den lagde fra bådebroen og sejlede ud ud på dammen - i retning mod Haderslev.

På et tidspunkt gik motoren i stå. Bådfører Riistofte forsøgte to-tre gange at få den igang igen og en benzindunk blev hevet frem. Han fik hjælp af en ung mand med en cigaret i munden. Og jeg husker at min far råbte til min mor: "Karen tænk dig, han hælder benzin på med en tændt cigaret i munden".

Og så lød der et ordentlig knald eller en eksplosion. Flammerne begyndte at brede sig i båden, og der gik ild i teltdugen over båden..Min mor greb mig hurtigt i hånden og fik mig med ned i den anden ende af båden. Paniken var begyndt at brede sig. Folk råbte og skreg.

En lille træjolle kom op på siden af Dambåden. Den sprang mor og jeg ombord i sammen med flere andre panikslagne passagerer, men jollen vendte bunden i vejret. Den kunne simpelthen ikke klare vægten af så mange mennesker.

Min mor og jeg forsøgte at holde os oppe ved at hage os fast i bunden af jollen. Vi kom ned under vandet, men op igen. Jeg holdt fast i min mor, for jeg kunne på det tidspunkt ikke svømme.

Vi måtte flere gange slå og sparke os fri af andre, der forsøgte at trække os ned. Det var faktisk en regulær overlevelseskamp, vi var ude i."

Dagen efter blev Poul Arensbachs far fundet druknet.

Som en direkte konsekvens af katastrofen blev anvendelsen af benzinmotorer i turbåde forbudt.

 

Mindesmærket rejst 2009 i 50-året for katastrofen.

 

Gå til: navigation, søg

Katastrofen på Haderslev Dam skete onsdag den 8. juli 1959 17:30, da turbåden P840 Turisten var på vej mod Haderslev fra Damende og forulykkede ud for Damager kirkegård. Selvom den kun var godkendt til 35 passagerer, medbragte man 94 – heraf døde de 57.

Ud af de 57 døde druknede 37, 20 blev forbændt til døde i båden. 31 af de 57 var fra Haderslev.

Bog: "Den tavse tragedie" af Flemming Just og Poul-Erik Thomsen, udgivet 2009.



Sidst opdateret:  20:29 23/09 2014
 

Et ur
Sømandsvitser
Først i Danmark
Top 10
Navigationens historie
Inspirationen til Moby Dick
Fundet af Robinson Crusoe, 2. februar 1709
Jørn Riel: En julehistorie
Marco Polo?
Magellan
Vitus Bering
Skibsskruen
Sørøvere
Englandskrigen på Anholt
Slaget ved Lyngør
Kaperkaptajn Jens Lind
Mytteriet på Bounty
Tordenskiold
Spray af Aarøsund
Historiske skibe du bør kende
Titanic
Skoleskibet København
Damkatastrofen
Hans Hedtoft
Columbus og hvad deraf følger...
James Cook
Jens Munk
Vikingernes pejleskive
Suez kanalens historie
Panamakanalens historie
Cartagena, Colombia
Registrerede skibsvrag i hele verden
Top top Copyright. Mogens Exner - 2004