Gode historier
Bøger anbefalet til en mørk aften.
Turbeskrivelser
Godt at vide om træ
Links
Gode praktiske råd og købssteder
 
Titanic

- et skib, der ikke kunne synke
en tekst af Christian Bruun Borup 

Jeg har læst om det, og vil bare lige ridse de vigtigste facts op, hvis der skulle komme en diskussion, om dette eller hint, senere. Fortællingen skal klart læses i en af de mange bøger, der er blevet skrevet om katastrofen.

Titanics forlis er den mest omtalte af alle skibskatastrofer og det hyppigste opslag på elektroniske leksika. Skibet var verdens største, og det blev betragtet som en enestående triumf for den moderne teknik, og alle troede, at det ikke kunne synke. Der var svagheder i dets konstruktion, redningsudstyret var kriminelt utilstrækkeligt, udkigstjenesten var mangelfuld, talrige advarsler blev ikke ænset, hastigheden var under de givne forhold uforsvarlig høj, og et skib, der kunne have ydet effektiv hjælp, forholdt sig passivt. Der er alt i alt mange gode grunde til, at denne ulykke har optaget menneskeheden mere end nogen anden af søens katastrofer, skønt mange af disse har kostet flere menneskeliv end Titanics forlis.

Bygget hos Harland and Wolff i Belfast, 46.328 BRT, 60.000 deplacementstons ved ca. 9,50 meters dybgang. Afstand fra køl til kommandobro 31,70 m. og 55,94 m. til toppen af skorstenene. Certificeret til 3.547 personer, men på jomfrurejsen var 1.316 passagerer (inkl. orkestret, der rejste på 2. klasse) samt 885 besætningsmedlemmer = 2.201 mennesker i denne opregning. Der er en del usikkerhed om det faktiske tal.

Året er 1912.

Skibet er 269,68 meter, bredde 28,19 m. der er 762 værelser, 7 etager. 46.000 Hk når 325 fyrbødere arbejdede hårdt på skift på de 29 kedler m/ 159 fyrpladser. Søsat 31/5; 13 dage før hændelsen. (Et Panamaxskib er 305 m langt, 33,5 m bredt og 12,6 m dybgang og Panamakanalens slusekamre skulle angiveligt være dimensioneret efter Titanic, men der mangler jo 36 meter i længden og godt 5 m. i bredden, så det har formodentlig ikke noget på sig alligevel...?) http://en.wikipedia.org/wiki/Panamax

3300 køjer, 1.316 passagerer + 892 besætningsmedlemmer (869 mænd og 23 kvinder), 20 redningsbåde m/ i alt 1178 pladser.

Spejlblankt vand, skibet sejler henved 22 knob "måske en smule mere" (maksimum var mellem 24 og 25 knob). Isvarsler er modtaget gange fem fra andre skibe. Første gang for 14 timer siden og sidste gang 40 minutter før hændelsen. Det er ikke rigtigt, at man forsøgte at slå rekorden for overfartstid og "næsten fuld kraft med udkik" var normal procedure for atlanterhavssejlads og havde ikke givet problemer før. Dog undrer kommissionen efterfølgende sig over, at der ikke var udkik forrest i skibet, at udkigget ikke var udstyret med kikkert, og at skibet ikke var udstyret med projektør. Vandtemperaturen er minus 1 grad.

14/4 kl. 23:39, Sejler på et isbjerg med styrbords side af stævnen, 90 m. revne m/ hul til de 5 forreste skotter (ud af 16). Rorsmanden reagerer forkert ved at beordre "bak", da skibet så ikke kan dreje, skulle i stedet havde slået bak på kun bagbords skrue. Ved afhøringen af udkigsmanden (Frederic Fleet) forklarer han, at isbjerget han har set, er ca. dobbelt så stort som det bord forhørsdommeren sidder ved.....(!?) Det vides med sikkerhed, at isbjerget ikke var højere end skibet. Omkring reaktionen på meldingen om isbjerget er en meget sober beskrivelse på: http://janss.dk/titanic.php

15/4 kl. 0:15, Sendes nødsignal fra "Marconirummet" (Marconi er opfinder af den trådløse telegraf). 14 sm. væk ligger "California", der ikke reagerer ("troede at nødraketterne var stjerneskud"). 58 sm. væk ligger "Carpathia", der reagerer og "Frankfurt" ligger 150 sm. væk og når ikke frem i tide.

467 pladser i redningsbådene er ikke blevet anvendt.

02:20 Titanic forsvinder fra overfladen. Synker på 3790 m’s dybde. Ingen har i øvrigt set isbjerge medens de er i redningsbådene. Skibet sank på to timer og 40 minutter. Det er estimeret, at skibet rammer bunden med en fart på omkring 30 knob og kølen pløjer sig ned i bunden i en vinkel på ca. 20 grader. Stævnen knækker og dækkene kollapser en smule.

08:30 Sidste båd hales ombord i Carpathia

Slutresultat 711 overlevende, 74% af kvinderne ombord, 52% børnene (de børnerigeste familier var på 3. klasses dæk) , 75 mænd overlevede. 1517 personer døde (1490 - 1635 alt efter hvem man spørger. Skibet "levede" kun i 5 dage.

 Overlevende

/døde

Overlevende

/døde

Overlevende

Kvinder og børn

        mænd

%

1. klasse

145

10

54

119

60%

2. klasse

104

24

15

142

42%

3. klasse

105

119

69

417

25%

Mandskabet

20

3

194

682

24%

Af 1490-1635 omkomne bjærges kun 337 lig i løbet af de næste 6 uger. 119 blev begravet til søs, resten blev sejlet til Halifax, enten for at blive begravet der eller sendt hjem til de pårørende. Det sidste lig landes den 8. juni på St. John, Newfoundland.

Histories komprimerede fortælling i anledning af 100 året

------------------------------------------------------------------------------------

History Canal kalder forliset nærmest forudsigeligt. Se her.

Hvad skrev de samtidige danske aviser om sagen? Per Tyrrestrup har fundet en fil med alle udklippene

Forliset gav sig udslag i følgende reformer for skibe til søs:
1) Plads i redningsbåde til alle ombordværende.
2) Redningsøvelser.
3) Døgnbemanding på skibes radio.
4) Et internationalt isvarslingsvæsen. 

-----------------------------------------------------------------------------------

31/8 1985 Genfindes Titanic af Robert Ballard og Jean-Louis Michel med den lille, ubemandede undervandsbåd Argo. Ca. 550 km fra sit bestemmelsessted (41°43'N, 49°56'W) på 3.800 m. vanddybde. Bov og bagstavn ligger 600 meter fra hinanden og vragrester er spredt ud over dette område. Vraget ligger på en skrånende havbund lige ved en lille kløft, som har fået navnet Titanic-kløften.

Den 1/6 2009 døde den sidste overlevende fra Titanic.  (fra textTV på TV2)
Den sidste overlevende fra Titanic er død, 97 år gammel, rapporterer BBC. Millvina Dean var blot ni uger gammel, da den nybyggede atlantliner sank den 15. april 1912 på sin jomfrurejse efter at have ramt et isbjerg. Miss Dean, som af gode grunde ikke huskede noget fra den skæbnesvangre sørejse, døde i dag i den plejebolig i Hampshire, hvor hun boede, meddeler to af hendes venner til BBC.

Referencer:
Wolf Schneider: Titanic - tre timer der rystede verden.
Indsigt: Titanic
James Cameron’s Titanic (om filmens tilblivelse 1997)
National Geographics nr. 14, 2004/2005

Hjemmesider, der belyser mere (- af en eller anden grund forsvinder alt efter "-", så navne med dette tegn i, skal efterredigeres manuelt):
www.titanichistoricalsociety.org/index.asp
www.titanic-titanic.com
www.encyclopedia-titanica.org
www.titanicinquiry.org (amerikanske senats og britiske handelsministeriums rapport)
http://mollybrown.com
http://www.titanicmovie.comencyclopedia/www.titanicmovie.com
Encyclopedia: The Titanic - a page of vital statistics.
RM SmithsonianS Titanic: Her Passengers and Crew - the human side to the tragedy.
Titanic Tidbits - documenting the sinking of the passenger liner Titanic. 

Film (1 time og 40 minutter) om besøg på bunden ved Titanic http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=Kgfjw-PeGR8

Endelig melodien med Celine Dion: My Heart Will Go On med klip fra filmen  http://www.youtube.com/watch?v=zmbw8OycJrE

  • Suggested References
  • Ocean Planet with links to Titanic-related Web Sites and Information.
  • Posted Aboard R.M.S. Titanic, National Postal Museum online exhibition about the Royal Mail Service, R..M.S. Titanic,.
  • Ballard, Robert D. The Discovery of the Titanic. New York: Warner Books, 1987.
  • Davie, Michael. Titanic: The Death and Life of a Legend. New York: Alfred A. Knopf, 1987.
  • Eaton, John P. and Charles A. Haas. Titanic: Triumph and Tragedy. New York and London: W. W. Norton & Co., 1986.
  • Lord, Walter. A Night to Remember. New York: Henry Holt, 1955.
  • The Night Lives On. New York: Morrow, 1986.
  • Lynch, Don. Titanic: An Illustrated History. Toronto: Madison Press, 1992.
  • National Geographic. 168.6 (December 1985).

-----------------------------------------------------------------------------------------------

                                  Encartas beskrivelse af katastrofen

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Titanicudstilling i Tivoli (H.C.Andersen Slottet) den 9/7 2011.

Der var udstillet to plader med nitter, der var en rekonstruktion af pladerne i Titanic - de var næsten tre cm. tykke og ikke sådan at rykke fra hinanden, men det var jo nitterne, der har fået skylden for hele miseren. I øvrigt blev det pointeret, at de automatiske porte havde udført deres mission, idet det var beregnet, at skibet ville være sunket på 20 til 25 minutter, hvis ikke portene havde været aktive. En model var udstillet i naturlig størrelse - måske 2 gange tre meter, men meget kraftig udstyr må man sige.
De mænd, der overlevede katastrofen kan takke den ansvarlige for redningsmanøvren på styrbords side - hans navn var nævnt, men jeg husker det ikke - han blev aldrig fundet. Han tillod nemlig, at mænd gik i redningsbådene, hvis der var plads. På bagbords side tillod man det ikke, med det resultat, at redningsbåde blev sat i søen med op til 35 ledige pladser.
Der var en stor model af Titanic, med åbninger i den ene side. Modellen var i øvrigt fremstillet i Girona - hvilken interesse har spaniolere for Titanic? Så var der en model af en tredie klasses kahyt, en anden klasses og en første klasses. Kun den fra tredie klasse kunne give mindelser om, at man befandt sig på et skib. På tredie klasse var billetprisen 118 pund, hvilket nogenlunde skulle svare til en arbejders løn i 4 måneder.
I lasten var hele bunden fyldt op med dampmaskinen. Mellem hvert afsnit var kulmagasin og der var i alt 6 sektioner og 11 kulmagasiner - et forrest og ellers to mellem hvert afsnit. Jeg ved ikke rigtigt hvordan denne motor var opbygget. Stemplerne må have siddet bagude, hvor den kæmpestore krumtap lod sig se, men hvad lavede man i de store runde tingester mere fremme i skibet - damp, jo...? En kæmpemæssig tønde, der ligger ned i længderetningen med nogle meget brede forbindelser opad i begge ender. Kan det passe, at der har været 29, for der skulle jo være 29 kedler m/ 159 fyrpladser? Der må have været fyrbødere i hele skibets længde. Arbejdsforholdene har ikke været optimale. Der var en stor fotostat, hvor man helt ude i højre side ser en mand. der krummer sig ned under nogle drabelige rør. Foran ham og helt ind til midten af billedet ser man den trillebør - fuld med store kulstykker - han skubber frem. I øvrigt var kullet temmeligt uforarbejdet - det skulle slås i stykker på gulvet, når klumperne var for store.
Til slut var der tre store tavler med de omkomne. Det ser godt nok imponerende ud, når man ser alle navnene på een gang - det var godt nok mange, der gik i døden. En mindre tavle med omkomne fra første og anden klasse, en stor fra tredie klasse og en næsten lige så stor for besætningen. Der var en fjerde tavle, der omtalte de danske "deltagere" - 12 i alt. Karla Nielsine Christine Andersen fra Eskildrup på Fyn blev sendt hjem på rederiets regning og døde i 1980 og blev begravet i den natkjole, som hun blev reddet i, den skæbnesvangre nat.
Merconirummet var rekonstrueret. En ting om melodien "Nærmere Gud til dig", som musikerne angiveligt spillede til de overgav sig til bølgerne. Nogle passagerer sværgede på, at det var den melodi, medens andre passagerer aldrig havde hørt den før, når man spillede den for dem, efter at de var blevet reddet, men orkestre verden over mindedes deres kolleger ved at spille melodien - dette sidste havde jeg ikke hørt før.
Samlet set var der ikke meget nyt, men rekonstruktionerne gav da lidt perspektiv og den automatiske port og rekonstruktionen gav en fornemmelse af, at man har befundet sig på rimelig sikker grund konstruktionsmæssigt set.

Jeres udsendte medarbejder Christian Bruun Borup

Det man glemte at fortælle

---------------------------

Hvad skete der med Carpathia?
Carpatia endte på bunden af Atlanterhavet ligesom Titanic, hvis overlevende passagerskibet samlede op i 1912. Under 1. verdenskrig sejlede den britiske damper tropper fra Nordamerika til Europa. Den 17. juni 1918 blev hun torpederet af en tysk ubåd ud for Irlandskyst. Fem omkom ved eksplotionen, men de øvrige 275 om bord blev reddet. Kilde: Historie nr. 14/2012.





Sidst opdateret:  14:59 15/12 2018
 

Et ur
Sømandsvitser
Først i Danmark
Top 10
Navigationens historie
Inspirationen til Moby Dick
Fundet af Robinson Crusoe, 2. februar 1709
Jørn Riel: En julehistorie
Marco Polo?
Magellan
Vitus Bering
Skibsskruen
Sørøvere
Englandskrigen på Anholt
Slaget ved Lyngør
Kaperkaptajn Jens Lind
Mytteriet på Bounty
Tordenskiold
Spray af Aarøsund
Historiske skibe du bør kende
Titanic
Skoleskibet København
Damkatastrofen
Hans Hedtoft
Columbus og hvad deraf følger...
James Cook
Jens Munk
Vikingernes pejleskive
Suez kanalens historie
Panamakanalens historie
Cartagena, Colombia
Registrerede skibsvrag i hele verden
Fra Radiotelegrafisternes blad
History canals behandling af Titanic
Encartas beskrivelse af Titanic
Mikael Wiehe's Titanic tekst
Det glemte man at fortælle

Top top Copyright. Mogens Exner - 2004