Gode historier
Bøger anbefalet til en mørk aften.
Turbeskrivelser
Godt at vide om træ
Links
Gode praktiske råd og købssteder
 

Det synkefrie Titanic                       set og refereret fra History Canal
                                                                            v/ Christian Bruun Borup

En nutidig analyse af Titanic mener at kunne påstå, at skibet var dødsdømt fra starten.

Skottene er 3 m over vandlinien. 4 fyldte skot kan bæres, men 5 er fatalt.

Stålnitter skule have været anvendt, men det krævede en pneumatisk maskine, at hamre disse nitter på plads. Der er ikke plads til trykluftudstyr ved skrogets buede dele, så her anvendtes nitter, der er nemmere at hamre på plads, nitter af smedejern, der ganske vist gør stævnen svagere, men metoden var almindelig og havde ikke ført til uheld.

Kaptajn Edward John Smith blev kaldt ”Millionærernes kaptajn”, og folk som Guggenheim og J. P. Morgan ændrede rejseplaner for at komme til at sejle med denne kaptajn. Det er hans sidste tur før pensionen. Olympic, Titanics søsterskib er på værft og folkene derfra bliver ansat på Titanic, hvor Titanics mandskab bliver midlertidigt degraderet, da man har mere erfarne folk fra Olympic. Mister Blair bliver fyret, men kommer i skyndingen med at forlade skibet, til at tage nøglen med til sit skab, hvor kikkerten til udkikket ligger.

Skibet bliver synet af myndighederne dagen før afrejse, men pga nogle forældede regler, der ikke tager højde for at skibe er eksploderet i størrelse, bliver Titanic godkendt med 16 redningsbåde á 68 personer.

Over 60 m høje master giver Titanic mulighed for at kommunikere med skibe der er mere end 65 km væk. Der kom i alt 5 isvarsler til radioen, men kaptajnen modtager kun de første to. Telegrafisten havde nemlig to arbejdsopgaver: 1) at passe telegrafen og 2) at passe regnskaberne ombord men også 3) at sendte og modtage telegrammer for de rige passagerer ombord – hvilket i øvrigt var en ganske god ekstraindtægt for telegrafisten.. 19:20 er telegrafisten færdig med ”regnskaberne” og modtager et telegram fra Californian om tre store isbjerge på netop Titanics kurs og vil bringe det til kaptajnen, men han spiser med de rige gæster og telegrafisten havde afleveret det til en styrmand på broen, "som han ikke husker navnet på". Afleveringen har ikke kunnet verificeres.

Kaptajn Schmith havde tidligere valgt en sydligere kurs pga de to første isvarsler og tror således, at han er i et isfri område i Golfstrømmen. Men i 1912 optræder det fænomen i Labrador-strømmen, at den går under Newfoundland, hvor den normalt holder sig ved kysten, og den østgående strøm; Golfstrømmen, bliver tvunget mere sydpå. Således er Titanics isbjerg et, der ikke normalt ville være at finde på disse breddegrader.

Det var vindstille og næsten havblik, hvilket gjorde det meget sværere, at se isbjerget, da bølgerne ikke bliver hvide omkring det.

Telegrafisten bliver afbrudt i sit arbejde med at sende og modtage telegrammer fra skibets gæster af den 5. isvarsel fra S/S Mesaba. Meddelelsen indeholder oplysninger om is kun 80 km længe fremme på Titanics kurs, men meddelelsen mangler den vigtige MSG-kode, der betyder, at den skal forelægges kaptajnen. Phillips mener således ikke at meddelelsen er så vigtig. Californian, der ikke ligger langt væk overdøver morsesignalet fra Titanic for at sende vejrvarsel til Cape Race. Phillips retter henvendelse til skibet om ikke at sende vejrvarsler, når han sender telegrammer, hvortil han får et noget ligefremt svar ”Shut up you bloddy idiot. I’m working Cap Race”. Hvorefter Californian slukker for radioen for natten.

Udkikket havde ikke nogen kikkert. Ved forhøret var udkiksmanden sikker på, at han havde set isbjerget væsentlig tidligere, hvis han havde haft en kikkert. De havde kikkerter på broen. Isbjerget opdages først, da det er mindre end 100 m fra stævnen. Instinktvis drejes skibet væk fra isbjerget. Sammenstødet var så blidt, at mange passagerer sov videre. Nitterne er af smedejernstypen i det område, der bliver ramt og pladerne har åbnet sig, som en lynlås. Desuden havde det anvendte jern svagheder i form af slagger, der i øvrigt kan styrke jern i én retning. Fra den dag hun blev konstrueret var hun dømt til at gå under, er dokumentarens synspunkt.

Californias radio er lukket. Carpathia svarer, men er 4 timer væk. Skibet synker på to.

Da den sidste redningsbåde er firet ned er der stadig over 1700 mennesker ombord, og skibet holder sig kun flydende 30 minutter mere.

Carpatia kommer i det tidlige morgenlys og får personerne i redningsbådene ombord. Man fandt 323 lig og de er for de flestes vedkommende begravet på Fairview-kirkegården, Halifax, Canada. Flere af ligene kan ikke blive identificeret og får bare et nummer.

Man fandt at Titanic sejlede for hurtigt i isfyldt farvand, men ingen bliver anklaget. De fulgte bare rutinerne for den tid. Man anbefaler at antallet af sæder i redningsbådene svarer til antallet af personer ombord. Myndighedernes forældede sikkerhedsregler nævnes ikke. Søforklaringen var den rene mørklægning. Myndighederne efterforskede en katastrofe, som de selv havde forårsaget. Man fandt at Ismay ikke havde påvirket kaptajnen og ikke kunne have ansvar for konstruktionen. Man klarlægger ikke hvorfor skibet kunne synke så hurtigt, og fastslår ikke hvad der forårsager katastrofen.

De 16 redningsbåde, skotternes højde, kursændringen, meddelelsen som forsvandt, meddelelsen, der blev ignoreret, Californian, der slukker for radioen, manglen på kikkerter i udkigstønden og isbjerget, som blev født samtidigt med Titanic og flød længere sydpå end man havde kunnet forudse behandles ikke.

Melvina Dean, den sidste overlevende fra Titanic, døde den 31 maj 2009.



Sidst opdateret:  20:29 23/09 2014
 

Et ur
Sømandsvitser
Først i Danmark
Top 10
Navigationens historie
Inspirationen til Moby Dick
Fundet af Robinson Crusoe, 2. februar 1709
Jørn Riel: En julehistorie
Marco Polo?
Magellan
Vitus Bering
Skibsskruen
Sørøvere
Englandskrigen på Anholt
Slaget ved Lyngør
Kaperkaptajn Jens Lind
Mytteriet på Bounty
Tordenskiold
Spray af Aarøsund
Historiske skibe du bør kende
Titanic
Skoleskibet København
Damkatastrofen
Hans Hedtoft
Columbus og hvad deraf følger...
James Cook
Jens Munk
Vikingernes pejleskive
Suez kanalens historie
Panamakanalens historie
Cartagena, Colombia
Registrerede skibsvrag i hele verden
Top top Copyright. Mogens Exner - 2004