Gode historier
Bøger anbefalet til en mørk aften.
Turbeskrivelser
Godt at vide om træ
Links
Gode praktiske råd og købssteder
 
Historisk skibe du bør kende

Giv gode ideer til skibe, der har været landmarks for skibsudviklingen.

1768 Endeavoir - Cook's skib.
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Endeavoir

1819 Caledonia, Danmarks første dampdrevne skib.
http://da.wikipedia.org/wiki/Caledonia 

1837 SS Sirius
http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Sirius

1838 SS Great Western
http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Great_Western

1852 Jensine / De Syv Søskende
http://da.wikipedia.org/wiki/Jensine

1859 SS Great Eastern var det største skib på sin tid (hjuldamper) og det første skib med styremaskine og lagde det første transatlantiske kabel.
http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Great_Eastern

1861 Hjejlen
http://da.wikipedia.org/wiki/Hjejlen

1869 Cutty Sark
http://en.wikipedia.org/wiki/Cutty_Sark

1911 Olympic - et søsterskib til Titanic
http://en.wikipedia.org/wiki/RMS_Olympic

1912 Selandia, verdens første dieseldrevne skib,
http://da.wikipedia.org/wiki/M/S_Selandia

1940 RMS Queen Elisabeth
http://en.wikipedia.org/wiki/RMS_Queen_Elizabeth


Mary Celeste

Mary Celeste malet mens hun hed Amazon

Mary Celeste var en brigantine, som blev fundet i Altlanten 1872, ubemandet og under fuld sejlføring med retning mod Gilbraltarstrædet. Hvad der skete med besætning og kaptajn er stadig en gåde. Der har været teorier fremme om alt fra brand i lasten (alkohol) til underjordiske jordskælv, for ikke at nævne de utallige, fantasifulde forklaringer. Mary Celeste er ofte beskrevet som det typiske spøgelsesskib.


Mary Celeste var 103 fod (ca. 31m), 282-tonners brigantine. Hun var bygget i 1861 som 'Amazon' på Spencer's Island i Nova Scotia, Canada og var det første skib af den størrelse bygget på Spencer's Island. Skibet blev betragtet som et 'ulykkesskib' på grund af flere uheld. Hendes første kaptajn døde i begyndelsen af jomfrurejsen plus hun kolliderede med et andet fartøj i den Engelske Kanal på samme rejse.

Efter denne hårde start, havde hun flere succesfulde og profitable rejser under ejerne fra Nova Scotia. I 1867 gik hun på grund under en storm i Glace Bay, Nova Scotia. Hun blev bragt flot og straks solgt til amerikanske redere, som renoverede hende og omdøbte hende til Mary Celeste i 1869.

Den skæbnesvangre rejse
Den 5. november 1872, under kommando af Kaptajn Benjamin Briggs lastede skibet en last af kommerciel alkohol, udskibet af Meisner Ackermann & Co. og sejlede fra Staten Island, New York med destination Genova, Italien. Ud over kaptajnen og den syv mands store besætning havde hun to passagerer med om bord, kaptajnens kone (Sarah E. Briggs) og deres to år gamle datter Sophia Matilda.

Den 4. december 1872 blev Mary Celeste set af Dei Gratia under kommando af kaptajn David Reed Morehouse, som kendte kendte Kaptajn Briggs. Dei Gratia havde forladt New York havn syv dage efter Mary Celeste. Ifølge besætningen på Dei Gratia blev hun observeret i to timer. Hun var under fuld sejlføring og havde retning mod Gibraltarstrædet. Besætningen på Dei Gratia vurderede, at Mary Celeste åbenbart var i drift, selv om hun ikke havde hejst et nødsignal.

Oliver Deveau, styrmand på Dei Gratia, anførte et bordehold der gik ombord på Mary Celeste. Han fandt skibet i relativ god forfatning, dog rapporterede han, at hele skibet var gennemvædet af vand (the whole ship was a thoroughly wet mess). Der var kun en funktionerende pumpe, og der var en del vand mellem dækkene og ca 1 meter vand i lastrummet. Forlugen og dækslugen var begge åbne, uret var ikke funktionsdygtig og kompasset var ødelagt. Imidlertid manglede både sekstant og skibets kronometer. Det så ud som redningsbåden var sat i vandet med overlæg og ikke revet overbord. Dette kunne ligne, at skibet var forladt med vilje. Populærhistorier om urørt morgenmad og tekopper på kahytsbordet, vasketøj hængt til tørre, en sovende skibskat fundet i kabyssen og en skål af en halvspist æbletærte er absolut uden hold i virkeligheden.

Lasten på 1.701 tønder alkohol var intakt, dog fandt man, da lasten blev losset, at de ni af tønderne var tomme. Der var 6 måneders forsyninger af mad og vand ombord. Alle skibets papirer, undtagen kaptajnens logbog, manglede. Sidste lognotat viste, at skibets position 24. november var ca. 100 sømil vest for Azoerne. Skibstavlen viste, at hun havde nået Santa Maria på Azoerne 25. november.

Besætningsmedlemmer fra Dei Gratia sejlede Mary Celeste til Gibraltar, hvor dommeren under søforhøret for bjærgningsdusør, roste dem for deres sømandsskab og mod. Imidlertid benyttede statsadvokaten for Gibraltar (Frederick Solly Flood) søforhøret til at gennemføre en retssag mod søfolkene på Dei Gratia, idet han mente de havde en del at gøre med besætningens forsvinden.

Til sidst dømte retten sømændene til at modtage bjærgningsdusør, men i en meget reduceret størrelse som en form for 'straf' for mistanken - selv om det ikke kunne bevises. Kaptajn Morehouse fik 20% af skibets værdi og lastens værdi som findeløn.

Ingen af Mary Celestes besætning eller de to passagerer blev nogensinde fundet, og man vil formodentlig aldrig finde ud af hvad der der egentligt skete på Mary Celeste mellem 25. november og 4. december.



Sidst opdateret:  16:41 05/05 2016
 

Et ur
Sømandsvitser
Først i Danmark
Top 10
Navigationens historie
Inspirationen til Moby Dick
Fundet af Robinson Crusoe, 2. februar 1709
Jørn Riel: En julehistorie
Marco Polo?
Magellan
Vitus Bering
Skibsskruen
Sørøvere
Englandskrigen på Anholt
Slaget ved Lyngør
Kaperkaptajn Jens Lind
Mytteriet på Bounty
Tordenskiold
Spray af Aarøsund
Historiske skibe du bør kende
Titanic
Skoleskibet København
Damkatastrofen
Hans Hedtoft
Columbus og hvad deraf følger...
James Cook
Jens Munk
Vikingernes pejleskive
Suez kanalens historie
Panamakanalens historie
Cartagena, Colombia
Registrerede skibsvrag i hele verden
Top top Copyright. Mogens Exner - 2004