Gode historier
Bøger anbefalet til en mørk aften.
Turbeskrivelser
Godt at vide om træ
Links
Gode praktiske råd og købssteder
 
Skibsskruen

En initieret tekst af Christian Borup

Åbenbart en historie ganske parallel til historien om uret. Uforvarende så jeg de sidste sekunder af et tysk program om skibsskruen i fjernsynet, og bagefter ledte jeg efter teksten til programmet på tekst-TV:

Opfinderen af skibsskruen (Tysk dokumentarprogram fra 2010)

Da skovarbejderen Josef Ressel i 1820'erne stod for afsendelse af tømmer fra Trieste til Venedig skete det på en langsom, dampdrevet hjuldamper, der oven i købet måtte give op i høj sø. Efter en rejse med dette skib, indså Ressel, at det var på tide at opfinde et nyt fremdrivningssystem.

Wikipedia:

<h1 id="firstHeading" class="firstHeading">Joseph Ressel</h1>

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

(Omdirigeret fra Josef Ressel)

Gå til: navigation, søg

Joseph Ressel

Joseph Ludwig Franz Ressel (tjekkisk: Ludvík František Ressel) (29. juni 1793 - 9. oktober 1857) var en østrigsk/slovensk/böhmisk forstkandidat og opfinder af skibsskruen.

Ressel blev født i Chrudim i Böhmen og arbejdede som forstingeniør i Motovun i Istrien. Han arbejdede i Kostanjevica på Krka-floden, hvor han afprøvede skibspropeller for første gang. Han flyttede til Trieste, hvor han havde succes med sine forsøg. Han udtog patent på propellen i 1827.

Den første transatlantiske sejlads med et skib drevet af en skruepropel skete i 1839 med Ressels skrue forbedret af den svenske ingeniør John Ericsson.

Til andre af Ressels opfindelser tæller et rørpost-system, en ny metode til fremstilling af sæbe samt en brændselsmiddel til dampmaskiner. Han udtog adskillige patenter gennem livet.

Ressel døde i Ljubljana i 1857.

Josef Ressel (1793-1857), a Czech-born inventor? (See www.radio.cz/en/article/33185). We discovered this information on the Radio Praha site. At Vienna University Ressel attended lectures on forestry, chemistry, technology and natural sciences. But due to a lack of money he had to leave the university and became a forester after graduating from a forestry school. At his new job he came up with many gimmicks, for instance how to measure areas of woods quickly and reliably. The job instigated an interest in sea navigation in the young man, as his duty was to care for wood from deforesting to the building of sea ships. So among many other inventions, Ressel became famous for the propeller. In 1826 he applied for an Austrian patent for what he called 'a never-ending screw which can be used to drive ships both on sea and rivers' and he received the license in February 1827.
Ressel was the first to place the propeller between the helm and the stern so that the propeller worked under the water thus being most efficient.
But Ressel's authorship of the invention was put in doubt due to inertia of the Austrian Presidium of Imperial Sciences, when in a suspicious coincidence, English traders Sauvage and Smith came up with the same invention. It is believed now that someone might have secretly sold Ressel's invention to Great Britain. But in 1865, at its arbitrary session, the National Academy in Washington decided the matter in Ressel's favour.

-----------------------------------------

Hej Christian !

 

Faldt over jeres side da jeg søgte oplysninger om opfinderen af skibsskruen, Joseph Ressel.

 

Den tyske tv udsendelse du omtaler på siden Skibsskruen ligger tilgængelig på internettet på http://terra-x.zdf.de fra den tyske TV station ZDF.

 

Direkte link til udsendelsen: http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/video/671028/Verrat-in-Triest

 

Udsendelser fra TERRA X ligger tilgængelige i årevis på internettet og kan være en interessant komplementerende oplysning om Joseph Ressel.

 

Venlig hilsen

Hans Grau, Aabenraa



Sidst opdateret:  20:29 23/09 2014
 

Et ur
Sømandsvitser
Først i Danmark
Top 10
Navigationens historie
Inspirationen til Moby Dick
Fundet af Robinson Crusoe, 2. februar 1709
Jørn Riel: En julehistorie
Marco Polo?
Magellan
Vitus Bering
Skibsskruen
Sørøvere
Englandskrigen på Anholt
Slaget ved Lyngør
Kaperkaptajn Jens Lind
Mytteriet på Bounty
Tordenskiold
Spray af Aarøsund
Historiske skibe du bør kende
Titanic
Skoleskibet København
Damkatastrofen
Hans Hedtoft
Columbus og hvad deraf følger...
James Cook
Jens Munk
Vikingernes pejleskive
Suez kanalens historie
Panamakanalens historie
Cartagena, Colombia
Registrerede skibsvrag i hele verden
Top top Copyright. Mogens Exner - 2004