Gode historier
Bøger anbefalet til en mørk aften.
Turbeskrivelser
Godt at vide om træ
Links
Gode praktiske råd og købssteder
 
Marco Polo?

En anderledes indgangsvinkel til Marco Polos eventyr fra National Geographics oplevet og beskrevet af Christian Bruun Borup.

En legende skildrer en rejsende, som forlader Venedig – og rejser tusindvis af kilometer til Kina. Der er eventyreren leder i en provins og hærfører i vigtige slag. Han vender hjem med rigdomme og hemmeligheden bag pasta og is. Han skiver sig ind i historien som en stor opdagelsesrejsende. Men er han det?

A: Dr. David Trotter, Marco Polo ekspert, Department Head, European Languages, Aberystwyth University.
B: Frances Wood, British Library, forfatter til bogen ”Did Marco Polo Go To China?”
C: Dr. Benjamin Colbert, Senior Lecturer, Wolverhampton University.

A: Der er meget, som umuligt kan passe.

Forskere gransker kinesiske tekster for at bekræfte rejsen, og leder i Venedigs arkiver efter spor af søfareren. På trods af forskning af beviserne er hele rejsen omgivet af mystik og uvished. Nogle betvivler hans eksistens.

B: Bedre mennesker end jeg har antydet, at Marco Polo aldrig har levet.

En sand historie om en eventyrere eller en mytologisk legende? Vi åbner akterne om Marco Polos rejser.

Marco Polo var en stor søfarer, den første europæer, som besøgte Kina. Man læste om eventyret, inden trykpressen blev opfundet, og det kan stadig læses i dag. Frances Wood fra British Libery har studeret bogen i detaljer.

B: Jeg tror at de fleste forestiller sig Marco Polo som en modig dreng, som går fra Venedig til Kina. I Kina møder han kejseren, som han tjener i tyve år. Så kommer han tilbage til Venedig, klædt i laser efter en hård rejse, men har hemmeligheden bag pasta og is med sig hjem, og har juveler syet ind i tøjet.

Denne utrolige historie har fascineret folk i hundredevis af år, men er den sand? David Trotter er Marco Polo ekspert. Han mener ikke, at Polo var den første europæer, som besøgte Kina.

A: Polo var ikke den første. Der var andre, som havde været der før. Der var besøgende fra forskellige europæiske lande i Kina.

Fremtrædende dele af historien bliver afvist som usande af forskere. Hvis det nu gælder det hele, skal Marco Polos eventyr ikke klassificeres, som en historisk redegørelse, men som en opdigtet legende. Forskere studerer beviserne omkring historien, og sætter spørgsmålstegn ved hans eksistens.

B: Bedre mennesker end jeg, har antydet, at Marco Polo aldrig har levet.

Historien fortæller, at han var en købmand fra Venedig, som levede engang i 1200-tallet. Dr. David Trotter er i Venedig på jagt efter beviser. Marco Polos påståede hjemby er ikke særlig meddelsom, når det gælder dens berømte søn.

A: Hvis man kigger sig omkring, er der overraskende få spor efter Marco Polo.

Det siges at Marco Polos familie tog navnet Milione, for at adskille sig fra andre med navnet Polo. I byen er et torv med navnet ”Milione”.

A: Nu ser vi os om i den bydel, hvor Marco Polo sandsynligvis boede.

Flere huse har tavler, som hævder, at han boede netop der.

A: Problemet er at tavlerne er på flere huse. Nogen tager fejl, og det er på den måde, at legenden er blevet skabt.

… Men der er intet arkæologisk bevis på, at han har boet i nogen af dem. Ud over tavlernes påstande, er der ingen beviser i Venedig på, at Marco Polo har boet her eller har eksisteret. I Venedigs arkiver er der dog mere håndgribelige spor.

B: Der er et testamente efter en, som hed Marco Polo.

Forskere har fundet et testamente efter en ved navn Marco Polo. Venedigs testamenter indeholder blandt andet en Marco Polo den 9. januar 1323 og en opgørelse over hans ejendele.

B: Det viser at familien Polo fandtes i Venedig og at en Marco Polo boede i Venedig.

Testamentet viser, at han kan have besøgt Kina, da ejendelene har et orientalsk præg.

B: Han havde meget silke og en lille pose med rabarber-frø, da han døde. Nogle ser det som et bevis, da rabarber jo oprindeligt kom fra Kina.

… men de asiatiske varer beviser ikke, at Marco selv besøgte Kina. Der er ikke noget, som købmænd, der handlede med østen, ikke kunne eje. Der er ikke noget som kun kunne være fra Kina.

I 1200-tallet var der en hel del handel med Kina. Ikke altid direkte, men via en kæde af handelsveje, som gik igennem kontinentet og ind i Europa. Polo kan have købt kinesiske varer uden at forlade byen, men var også almindelige ejendele blandt købmændene i Venedig, så testamentet er altså ikke et bevis på, at manden har været i Kina.

A: Testamentet og de kinesiske varer beviser desværre ingenting.

Det eneste kendte bevis på Polos eventyr, er en bog, som siges at være en redegørelse over hans rejser. Beviset må granskes nøje.

A: Man kan ikke gå ud fra en moderne oversættelse og komme særlig langt i sin udredning.

Forskernes første problem er, hvilken version de skal se på. Der er over hundrede versioner. Frances Wood har fundet mange versioner på British Libery. Redegørelserne er forskellige og har ændret sig dramatisk med tiden. De første versioner af teksten er meget kort og simpel i sit sprog, men udgaven fra 1938 er tilføjet en hel del. I den lille bog fylder beskrivelsen af en vigtig havneby, Fuzhou en halv side, medens den i den store bog fylder 5 sider, der er dobbelt så store. Marco Polo har næppe selv skrevet det. Det er kommet til efter hans død. Men ordene præsenteres stadigt som hans ord.

B: Der er store mængder, som kommer fra ubetydelige beskrivelser. Det mest slående er versionen, der først blev fundet 1930, og som indeholder tekster, som mangler i tidligere versioner. Torve, kurtisaner, læger, huse og haver er kun i den sene tekst.

Legenden er blevet forskønnet af ukendte skrivere igennem årene. Det er muligt at senere skrivere kan have haft adgang til en nu forsvunden original, men det virker usandsynlig, da teksten er blevet større med tiden.

A: Der råder en vid usikkerhed omkring visse dele af bogen. Det gælder, hvornår der er lavet tilføjelser og af hvem.

Før trykpressen var det almindeligt, at forfattere kopierede afsnit eller forskønnede tekster, uden at læseren fik det at vide. Så selv om en tekst udgiver sig for at være en øjenvidneskildring, er det næppe en sand skildring af en historisk figur. Det udelukker ikke, at legenden har grobund i virkeligheden. Det er muligt, at senere versioner går ud fra en skildring, men det kan ikke bevises.

C: Vi ved ikke, hvordan originalen lød. Den er forsvundet.

Uden en primær kilde, må vi se på de første kopier.

A: Vi ved, at bogen indeholder materiale, som er opdigtet og indgår i den middelalderlige legende om Orienten. Der er svært at adskille det fra de forskellige versioner af historien.

Fortællingen indeholder fantastiske figurer.

B: Kvinderne i de tibetanske grænselande er nymfomaner og prostituerede. Der er mennesker med hundehoveder, eller som hopper rundt på et ben eller som har ansigtet siddende midt på brystkassen.

A: Der er en figur, som er en blanding af menneske, enhjørning og en abe med fjer. Det repræsenterer et billede af den del af verden, hvor alt kan ske.

Disse træk er mærkelige for os, men ikke for læserne i middelalderen

C: Det ville passe til synet på disse afsides områder i middelalderen langt væk fra, hvor historierne blev præsenteret som fakta.

Disse historier var ikke usædvanlige, selv om bøger var sjældne. Redegørelsen kan ikke klassificeres som øjenvidneskildring.

Selvom bogen fremstilles som Marco Polos personlige skildring, var det ikke ham, som skrev den. Der er ingen versioner, hvor der står ”af Marco Polo” på. Det skyldes, at den blev skrevet af en anden. Marco Polo siges at have fortalt historien til forfatteren Rustichello.

B: Han levede af at skrive, ofte eventyr med historiske indslag. Edvard I siges at have elsket hans eventyrromaner. Rustichello havde tidligere skrevet et sagn om legenden kong Arthur. Analyser af Rustichellos bog om Marco Polo viser, at visse afsnit er kopieret ord for ord fra hans sagn.

A: I starten af 1900-tallet granskede forskeren Benedetto teksten og kom frem til at visse dele var ordrette citater fra Rustichellos andre værker. Rustichellos sagn om Arthur blev indlemmet i Polos fortælling. Det viser, at selvom bogen blev kaldt ”Marco Polos rejser” er den ikke Marco Polos historie.

Rustichello er ikke journalist og skriver ikke fakta, men vil underholde sine læsere. Nogle forfattere konkluderer, at historien i bogen var opdigtet af en forfatter af eventyrromaner. Det er muligt, at han baserede den på legender og beskrivelser fra flere anonyme rejsende, som havde besøgt Kina og at han tilførte sine egne, fantastiske elementer. Måske var en af disse rejsende virkelig Marco Polo? Frances Wood mener, at bogen næppe er en øjenvidneskildring, eftersom den ikke nævner vigtige detaljer om Kina.

B: Der er ting, som ikke nævnes, så som te, Den Kinesiske Mur, spisepinde og fodbinding, som var almindelig på den tid.

Frances tror ikke, at Rustichello hørte historien fra Marco Polo, fordi en, som havde besøgt Kina, ville have nævnt disse detaljer. Andre forskere har andre forklaringer.

A: At Polo ikke nævner visse detaljer beviser ingenting. Hvis jeg kom her til Venedig og ikke nævner Marcuskirken, så ville det ikke betyde, at jeg ikke havde været i Venedig.

Måske mente Rustichello ikke, at disse detaljer var interessante.

C: Hvis man bad tre rejsende besøge og beskrive samme sted, ville de skrive tre forskellige redegørelser.

B: Bogen siger, at Polo ophævede belejringen af Xiangyang i 1279. Xiangyang var belejret der, men ifølge kinesiske arkiver, blev den ophævet af perserne. Desuden ophørte belejringen to år før Polo kan have nået Kina, hvis han ikke fløj der hen. Der er et faktum: Belejringen. Der er tilført en opdigtet italiener ved belejringen, men folk tænker ikke på, om resten af fortællingen er pålidelig.

Heller ikke historien om, hvordan Rustichello mødte Polo holder. Den siger at da Marco kom hjem lå hjembyen i krig med ærkerivalen Genua. Polo bliver taget til fange. I fængslet mødte han Rustichello og fortæller sit livs historie.

C: Fængselsepisoden kan være sket, men den kan ikke bekræftes. Forskerne kan ikke finde et slag, hvor det skulle være sket.

Der er ingen beviser på fængslingen. Der var ingen krig mellem Genua og Venedig i denne tidsepisode.

A: Jeg tror, at fængselsepisoden kan være sand eller ikke. Man kan se den som et litterært kunstgreb.

C: Mange mener, at bogen er for detaljeret til at være opdigtet. Det er muligt at Rostichello fandt på det hele baseret på intensiv forskning, men det er ikke sandsynligt. Der er for meget i teksten og rejserne, som minder om øjenvidneskildringer.

Men var dette øjenvidne Marco Polo?

A: Problemet er at beviset for rejserne er bogen, som alle taler om.

Det er et problem. En fortælling fyldt med fejl, legender og påfund, som ikke er skrevet af Marco Polo men en eventyrforfatter, er det eneste bevis på, at en Marco Polo er rejst nogen steder hen.

B: Den eneste kilde er historien Rustichellos har skrevet. Der er ingen øjenvidner eller bekræftede kinesiske kilder.

Det er usædvanligt for kinesere. De var meget detaljerede historieskrivere. Der er 24 bind lange historier om hvert dynasti. Hvert område har et register. I mange versioner beskrives Polo som regent i Yangzhou, som er en lille by i det sydlige Kina, i tre år. Alle eksperter har ledt i Yangzhous registre og ledt efter en regent ved navn Marco Polo.

Som kurator ved British Library har Frances Wood studeret teksterne nøje.

B: Jeg kigger på en kopi af Yangzhous register. Det siges jo, at Marco Polo var regent der i tre år. Registrene i Kina er utrolig detaljerede optegnelser over alt, hvad der er sket et sted. Der indgår naturligvis navnene på vigtige personer i byen såsom regenterne gennem århundreder. Jeg kigger på regenterne i Yuan, da Marco Polo skal have været der. Man kan lede og lede blandt alle navnene og der er ingen, som kan tænkes at være Marco Polo.

Manglen på beviser i kinesiske arkiver vejer tungt.

A: Der er et hul i de kinesiske arkiver, som er svær at forklare. Det er usandsynligt, at en person i en så vigtig position som Polo ikke ville være nævnt i de indviklede kinesiske arkiver.

B: Siden 1800-tallet har forskere fra hele verden finkæmmet kinesiske kilder i håbet om at finde Polo eller Polo-familien nævnt et sted. Alle varianter er blevet undersægt, og ingen har fundet noget bevis i kinesiske arkiver, som kan knyttes til Polo.

Der er ingen beviser på Marco Polos rejser, hvor man havde forventet dem: De omhyggelige kinesiske arkiver.

B: Vi kan konkludere, at der ikke er fundet noget endnu. Jeg bliver overrasket hvis det pludselig dukker op.

C: Det er mystisk, at der ikke er nogle spor efter Polo i Kina.

A: Det underbygger tesen om, at det hele er opdigtet.

Da det eneste bevis på Marco Polos rejser er en bog med påfund og fejl og der ikke findes beviser på Polos besøg i kinesiske arkiver, understøtter det, at historien er opdigtet.

B: Min fornemmelse er ay Polo-karakteren var en litterær forskønnelse og at personen er meget utroværdig.

Der kan have levet en Marco Polo i Venedig, men karakteren, som gjorde navnet kendt, har aldrig eksisteret, på samme måde som kong Arthur har levet, men legenderne om ham er ikke historisk korrekte.

B: Jeg tror, at der kan findes et gran af sandhed et sted. Nogen kan have rejst et sted hen.

Andre forskere er mere bestemte:

A: Der var eb venetiansk købmand ved navn Marco Polo. Men det er helt sikkert tilfældet, at der ud over ham var en myternes Marco Polo, som ikke er den samme person.

Fortællingen om Marco Polo må klassificeres som en myte. Men myter er ikke uden værdi.

C: Fantasi og videnskab er forbundet med hinanden. Fantasien fører videnskaben videre, hvilket Polos bog også viser.

Spørgsmålet om, hvad der er sandt om Marco Polo kan ikke besvares før der er fundet beviser fra Kina eller Venedig. Man kan opnå bedre indsigt, hvis Rustichellos originaltekst findes. Indtil da forbliver Marco Polos rejser en blanding af myte og legende.

 

Bladet Historie har en lille artikkel om Marco Polo:

<h2>Ingen svindler: Marco Polo VAR i Kina</h2>

<h2>Marco Polo, Venedigs berømte opdagelsesrejsende, løj ikke, da han påstod at have været i Kina mener tysk forsker, som har endevendt de kinesiske kilder. </h2>

 

<h6 title="Scanpix/AKG-images">Scanpix/AKG-images</h6>

Ifølge Marco Polo nåede han Kina sammen med sin far og onkel i 1275 og mødte bl.a. kejseren Kublai Khan.

24.07.2012

Beskrivelser af saltproduktion og pengevæsen kan måske genoprette Marco Polos ry som en af historiens største opdagelsesrejsende.

Det mener den tyske Kina-ekspert Hans Ulrich Vogel, som i en ny bog har gennemtrawlet de kinesiske kilder. Hans konklusion er klar: “Marco Polo var ikke en svindler”, siger han til Discovery News.

Mange eksperter har hidtil ment, at Marco Polo aldrig var i Kina, men i stedet byggede sin beskrivelse af landet på informationer, han fik fra bl.a. persiske købmænd.

Men ifølge Vogel beviser Marco Polos beskrivelser af Kinas saltudvinding, pengevæsen, skattesystem og den administrative inddeling, at han må have været i landet.

Hverken europæiske, arabiske eller persiske kilder beskriver disse ting så detaljeret Og de kinesiske skrifter om emnet blev først oversat lang tid efter Marco Polo, som ikke selv kunne læse kinesisk.

Hans Ulrich Vogel er derfor overbevist om, at Marco Polo kun kan have fået oplysninger ved selv at rejse rundt i Kina – præcis som han skrev.

<h3>Beviserne for Marco Polos rejse til Kina</h3>

1. Som den første beskriver Marco Polo Kinas centre for produktion af salt. Hans rapport om de anvendte metoder stemmer overens med de kinesiske kilder.

2. Kun Marco Polo beskriver, hvordan Kinas penge­sedler blev lavet af bark fra morbærtræ. Han beskriver også sedlernes størrelse.



Sidst opdateret:  20:29 23/09 2014
 

Et ur
Sømandsvitser
Først i Danmark
Top 10
Navigationens historie
Inspirationen til Moby Dick
Fundet af Robinson Crusoe, 2. februar 1709
Jørn Riel: En julehistorie
Marco Polo?
Magellan
Vitus Bering
Skibsskruen
Sørøvere
Englandskrigen på Anholt
Slaget ved Lyngør
Kaperkaptajn Jens Lind
Mytteriet på Bounty
Tordenskiold
Spray af Aarøsund
Historiske skibe du bør kende
Titanic
Skoleskibet København
Damkatastrofen
Hans Hedtoft
Columbus og hvad deraf følger...
James Cook
Jens Munk
Vikingernes pejleskive
Suez kanalens historie
Panamakanalens historie
Cartagena, Colombia
Registrerede skibsvrag i hele verden
Top top Copyright. Mogens Exner - 2004