Sara; Bent og hans besætnings rejsebeskrivelser fra Sara
Tico-Tico's forlis
Skotlandsbilleder 2000

Kære Alle

I dag er det 3 uger siden jeg rejste fra København - dag 22 bliver det til i min dagbog, dag 22 ud af 300 - og …… bortset fra, at det ville have været federe hvis Anne-Grethe havde været her, så er det ganske enkelt dejligt at drive livet som en sejlerferiesommerferie . Det hele er enkelt: Man skal sejle, spise, købe ind, bade, sove og hvis der så bliver tid til mere, er det godt.

Jeg er ved at være færdig med Svend Billesbølles bøger for 3. gang, og det er vist et held, at jeg i denne omgang ikke skal til Tongaoeerne, for der brænder man vist fast.

Efter Figuera da Foz fortsatte vi sydover til Nazaré for såvel motor som sejl, i det hele taget kører maskinen meget, det er som om portugisernorden holder ferie, så de fleste mil bliver indtaget med maskinen i gang.

Der var ikke umiddelbart plads i havnen, så vi blev anvist plads ved en mole af en lille, skægget havnefoged ved navn Mike. Mike er 68 år, er sejlet til Nazaré sammen med sin hustru Sally kommer fra Isle of Man og taler engelsk og opfører sig som Erik Clausen ville gøre det, hvis han skulle agere havnefoged i Nazaré. De bor i deres skib og er så strandet der. Han er meget om sig og tager imod på samme maade som havnefogeden i Môlle. I øvrigt indbød han hele havnen til bbq - bring your own food - og i søndags fik vi en herlig aften med repræsentanter fra hele EU.

Blandt langturssejlerfolket er der mange "mand-og-kone-baade", hvor besætningen er "trådt tilbage" og så starter pensionisttilværelsen med en tur til Middelhavet eller Caribien.

Det blev hyggeligt, og vi talte dansk og engelsk en lang aften med vin og branket kød, desværre var det min maddag, så udover at vandrer adskillige kilometer ind til byen, skulle jeg også lave små pakker til grillen.

Vi skiftes til at have maddag, saaledes at Jacob og jeg har hver 2, og så er det skippers tur. Han slipper med én for "han har jo så meget at se til med waypoints og alt det der". Det er meget OK, han er vist overhovedet ikke vant til at lave mad hjemmefra "nej da, jeg kører da tit over til Kit (hans svigerdatter) og får min frokost, når Lotte (hans hustru) ikke er hjemme, det er da meget nemmere, og hun er da kok."

Det første der sker om morgenen - omkring kl. 8.00, når vi ikke skal sejle - er, at kaffen bliver brygget. Så går der en halv time, hvor skipper roder med sin kortbølgeradio, Jacob ryger, og jeg daldrer rundt. Så er der én, der tager initiativ til havregrøden, det får vi hver morgen - besætningen har netop haft fagligt møde, for vi er p.t. udgået for gryn - "det er det bedste til heste, og det er det bedste for mennesker" hævder skipper, i hvert tilfælde er det blevet en god, nem og solid måde at starte dagen paa, tænk hvis vi skulle have brød, ost, smør o.s.v.

Skipper har så prøvet på at få indført noget med at madgasten udover indkøb, opvask og madlavning ogsaa skal have nogle yderligere pligter, saa nu er vi gået i gang med at vaske pantryet - én skuffe om dagen, når vi ikke sejler.

Der kører selvfølgelig en masse - gemytligt - med jyder og københavnere, og jyder er jo heller ikke andet en krejlere, kræmmere og plattenslagere, skal de slå "plat eller krone", har de en mønt med "plat" på begge sider.

Jeg kan ikke huske, hvad de siger om københavnere andet end at vi er en form for sjællændere, bare værre.

Skipper sover i forkahytten, der er ståhoejde, Jacob og jeg skiftes til have agterkahytten, der er en dobbeltkøje i en "krybekælder", og eller sover vi så i salonen, hvor der er 2 køjer med "slinregrej" - en uge i salonen, en uge omme agter, lørdag er skiftedag.

Da vi sejlede fra Nazarré råbte Mike til os, at hvis skulle lægge ruten forbi Ilha Berlenga, og det gjorde vi så.

Berlinga ligger ca. vest for 5 mil for Capo Caveoeiro og er nogle høje klippeøer. Der er adskillige grotter og hvis man er til dykning, så er Berlinga lige sagen. Vi smed ankeret og tog gummibåden ind i en lille bugt, hvor en betonmole er mødestedet for turbådene fra Penishe, de mange unge fra campingpladsen, jeg tror øen er et fristed for unge, de tager ikke paa cykeltur Bornholm rundt men til Berlinga og ligger i telt, og så de lokale, der hænger ud ved købmanden. Jeg kom til at taenke paa Christians Ø. Et gammel fort - bygget i 1600-tallet er nu vandrehjem.

Vi gik en lang (45 minutter) tur rundt øen rundt, badede og hang ud over en cola.

Torsdag middag sejlede vi så til Penishe, hvor det øvrige "hold" så blev samlet igen - for en meget kort bemærkning.

Sven og Irene på Willing

Stig og Connie paa Nova

Bent og Anne-Marie paa Arete

og Inge og Erik paa Regina.

Jeg har aftalt med Erik og Inge, at jeg sejler med dem over Atlanten.

Jeg skal påmønstre omkring d. 7. november i Puerto Rico paa Gran Canaria og kan sejle med frem til begyndelsen af januar, så langt, så godt. Jeg ved jo ikke, hvordan det er at være på en "mand-og-kone-baad", men det finder jeg så ud af. Skibet er veludrustet med kortbølgeradio, rulle for- og storsejl og "tout la merde".

Ja, jeg har hørt, at der er "gang i den" i socialdemokratiet, jeg håber man endeligt får gjort op med stalinismen, og så tror jeg at fornyelsen skal starte med, at der kommer en ny formand, som så kan forsøge - efter de almindelige demokratiske spilleregler - at sætte et hold.

Det har været en travl dag i dag, med indkøb og al ting, så vi bliver nok i Penishe endnu en dag til, så vi også kan nå at slappe af. Derefter bruger vi en dag eller to på at komme til Lisboa (ja, ja, jeg ved godt at vi i DK siger Lissabon), hvor vi nok bliver en lille uge.

Hov, jeg skal lige huske at fortaelle, at hajens skellet bestaar af brusk og dette brusk er godt imod slidgigt, ledskader og bækkenbundsløsning, så hvis I skulle have problemer med led og bruskflader, -kontakt jeres dyrlæge.

Ha' det godt

Kærlig hilsen

Tom

PS både skipper og Jacob er lige kommet hjem med "en dyne" havregryn, så der bliver ikke mytteri i denne omgang.

Bents fortælling, men mere detaljeret
Artikel i Bådmagasinet
Hvad skete der - Bents fortælling
Tico-Tico på Vavau
Dagbogen: Western Samoa, datolinien mv.