Sara; Bent og hans besætnings rejsebeskrivelser fra Sara
TicoTico; Bent og hans besætnings rejsebeskrivelser fra TICO-TICO
Tico-Tico's forlis
Skotlandsbilleder 2000

Funchal, den 11. okt. 02.

Til "Tico Tico"s rejsejournal, mine venner i Danmark og Oslo, og min mor.

Lissabon, Lissabon og Lissabon.

Vi var vist der i rigtig lang tid. Personligt ville jeg gerne videre da min tegnedreng blev stjålet, men vi skulle jo lige have den rigtige vind i rigtige doser. Angående tegnedrengen....jeg gjorde tabet op til 100 euro, incl oprettelse af nye kort, det svarer til ca. 750 dkr., og var vist lidt i underkanten. Tilgængæld kan jeg takke Tove Thybo for at være meget hurtig til at lukke mit Visakort på min anmodning.

Endelig ud af Lissabon. Vi har to hele dagssejladser til Algavekysten. Vi har god vind, men vi bliver vist lidt irreterede over at Tom styrer med fødderne, nu hvor han endelig skal sejle med sejl. Jeg konkluderer at han er urolig over at skulle ødelægge noget. Jeg tror desuden at Tom selv har en anden forklaring. Vi går ind i Sines. Her er Vasco da Gama født, men jeg tror mest vi vil huske de cafeer vi besøgte sammen med Irene Cornelius og Bob. De burde være voksne, men var henrygte over at have fundet mørkt øl i Portugal. Næste dag havde Tom store tømmermænd, og jeg tog med iriske Bob ud at handle. Der var ret langt og Bob nåde tre øl på vejen. Om aftenen fik jeg lidt kød ud af de tre frosne søtunger jeg havde købt.

På det sydvestlige hjørne af Portugal ligger et berømt fyr, på Sao Vincente klippen. Vel rundt om hjørnet imod Algarve, kastede vi krogen (ankeret). Vi fik ankerbøjen viklet ind i roret, saa jeg maatte i igen. Jeg skulle ikke ind under båden, men jeg tror ikke jeg bliver helt vild med den slags.

Næste dag gik vi til Lagos. De havde en stor marina, og det var vist meget dyrt der. Tom og jeg gik i biffen, og så en fransk film med portugisike undertekster. Det var overraskende godt. Vi fik også diesel på inden vi drog ud mod Madeira og Porto Santo.

Vi passerer Sao Vincente igen. Nu er der høje strømsøer og vi spiser ikke ret meget den aften. Vi har aftalt at køre i tre timers vagter. Det kommer til at fungere perfekt. Vagterne ruller og vi får forskellige vagter hver nat. Der er ikke mange skibe, måske en coaster på en vagt. Vi har godt vejr, sol og vinden bagfra. Der er lidt for lidt vind så moteren kører, til at understøtte sejlene. Jeg glæder mig over at min første rigtige langtur, ser ud til at forløbe uden problemer. Midt på det fjerde døgn ser vi fyret fra Porto Santo, og ved midnatstid ligger vi for anker i øens havn. Nu er Tom og jeg også langturssejlere. I Porto Santo ligger mange af de både vi har fulgtes med langs den portugisiske kyst. Der er også en havnecafe, og vi lever livet. skipper snakker meget med sine norske venner, og Tom og jeg fester med en ung nosk båd og en dansk båd registreret paa Island of Man. Tredje eller fjerde dag følges vi med "Sara" og "Regina" til hovedøen Madeira.

Min ferie lakker mod sin ende, vi skal videre til de Canariske Oer, men vi har indtryk af at der er en del at se her paa Madeira.......

M.v.h. Jacob

Bents fortælling, men mere detaljeret
Artikel i Bådmagasinet
Hvad skete der - Bents fortælling
Tico-Tico på Vavau
Dagbogen: Western Samoa, datolinien mv.