Sara; Bent og hans besætnings rejsebeskrivelser fra Sara
TicoTico; Bent og hans besætnings rejsebeskrivelser fra TICO-TICO
Tico-Tico's forlis
Skotlandsbilleder 2000
 

Bent skriver fra Cartagena i Colombia.

Er for anden gang ankommet til Cartagena fra Den Dominikanske Republik. Denne gang i ” Moonlight Lady” en Nauticat 52 fods ketch, 30 tons med fyldte tanke 2000 l vand og 2000 l diesel, 6 cyl. motor, 135 Hp, Ford Lehmand Strømgenerator, 4 cyl. 34 Hp, 380/220wolt, 13 KW Solo diesel. 2 rulleforstag, 1 genua 85m, 2 stormjib 24m, storen 45 m2, der en 25 Hk bowtruster og en do. Sterntruster, desuden dykker udstyr, vaskemaskine, opvaskemaskine og fjernsyn.

D. 29. 06. tog jeg via Panama til Santo Domingo og blev inlogeret i forkahytten på Moonlight Lady tilhørende min gode ven Per Johansen.

I Andres, Boca Chica fik jeg en hjertelig velkomst af alle der kendte mig, de var overrasket og glade for at se mig så snart igen, mødte hele tiden folk der kom og gav hånd, på gaden og i butikker, og fra havnen hørte jeg min gode ven Paquito ”que pasa”. Var på la caffeteria og ”Tropicana” med den larmende merenque, machata musik og skulle hilse Christian mange gange fra pigerne Jenny, Daniela og Odil. Et caffeteria er ikke et sted man drikker kaffe, men øl og rom til lyden af bragende merenque, jo højere volumen jo bedre. Man siger at en Dominicaner gør to ting hver dag:  smiler og danser merenque, der er udnævnt til nationalrytme og er den hurtigste dansemusik i verdenen. Hos familien Cueves, som jeg har besøgt før, havde der været familieforøgelse, hele to ”bambinos”. De bor meget primitivt i et familiekollektiv med et hav af børn, jeg har aldrig fundet ud af, hvor mange der hører til, og hvor mange der er naboens.

En uge var pludselig gået, og vi skulle udklarere hos commendante. Det foregik med nogle øl på Franklins kontor, han var ikke let at slippe af med, men fulgte med til det nærmeste caffeteria ved fiskernes landingssted, og der blev drukket adskillige ”Presidente” ( 1½ l. øl) inden vi slap fra imigration.

Efter 1 døgns sejltid og 125 NM ankrer vi op ved Isla Beata, fiskerne her var meget overrasket over, at jeg kom igen på en anden båd. Vi tog derfra næste dag d. 07/06 med kurs mod Cartagena, 210 grader.

Vi havde god vind fra øst – sydøst de første par dage. Snakkede med Karsten over SSB radioen, og han oplyste at den intertropicale convergence zone (ITCZ) lå nord for Columbia, så der ventede os vindstille, skiftende vind og squalls - altså ikke noget godt!

Min sidste nattevagt på denne tur starter kl 0200 d.11.06. (vi har 2 timers vagter) UTC tid er 0600, Colombia tid er 0100, men skibsuret stilles først tilbage når vi er i Cartagena., distance er 40 NM til WP ud for Cartagena, fart 5 knob for motor, så vil der være lyst når vi ser land. Jeg har overtaget vagten efter Per, kontrollerer motortemp. ligger på 82 grader og kontrollerer, at der er diesel nok på ”dagtanken”.

Dieselolien er meget forurenet her, ( til gengæld meget billig, i Venezuela ca. 25 øre pr. l.),  og kan stoppe filtrene så motoren går i stå. For at det ikke skal ske, pumpes dieselolien op i en tank, hvorfra olien selv løber til motoren. Hvis et filter stopper under fyldning af tanken, slår man bare over på et andet filter. Per har med sin tekniske snilde selv konstrueret dette plus en masse andre tekniske finesser ved båden.

At kontrol af temp. er vigtigt hvilket vi lærte først på aftenen, da motoren pludselig stoppede, og røg og damp stod ud af motorrummet. Vi kunne ikke komme i nærheden af den varme motor, så vi vidste ikke hvad der var sket, men frygtede det værste: At vi kom til at drive med strømmen mod Panama, da det var helt vindstille. Indtil motoren kølede af lavede vi mad og spiste. Det blev til dansk bøf, og vi fejrede det med en flaske vin.

Natten før "fejrede vi også et uheld" med en øl (den eneste på turen), da tabte vi dinghyen med motor i havet. Den var vanskeligt at bjærge, da der var høje bølger og blæst, men det lykkedes, det eneste vi mistede var brændstoftanken til dinghy motoren.

Nu var der gået et par timer, og vi kunne komme i motorrummet igen. Det var en køleslange-pakning, der var gået, og kølevandet (ferskvand) var løbet ud. Per fandt straks en reserve (han har et stort lager af reservedele), vi fyldte vand på og var meget spændte på om motoren ville starte igen. Det gjorde den heldigvis, og vi sejlede videre på den rigtige kurs.

På min nattevagt observerede jeg et lys i retningen 0100 og på radaren ser jeg et objekt ude på 10 NM og pejler det ind på skærmen. 6 NM, 4 NM stadig samme pejling. Gunnar har lært os at gentagne ens pejlinger af et skib der nærmer sig, betyder kollision. På 3 NM kunne jeg se skibets grønne sidelanterne, så skibet havde ændret kurs og passerede os i en afstand af 1NM.

Ved siden af radarskærmen har jeg det elektroniske søkort på natbelysning. Afstand til Puncta Bajos–Zamba er 10 NM, og dybden er nu nede på 40 m. imod tidligere op til 3000 m. Jeg får også tid til at lave en kop kaffe på kaffemaskinen, da autopiloten styrer, og snart er de 2 timer gået, og jeg vækker Mildred (Pers kæreste fra Venezuela).

Vi sejler uden for Cartagena og finder et smuthul ind over det kunstige undersøiske rev. Det er vist med en rød / grøn afmærkning, der står max. 2 m. på bøjen - vi stikker 2,20 - men dybdemåleren er ikke under 2,5 så det går fint. Vi sejler op til Club Naitico Marina og kaster anker. Vi sparede ca. 20 NM ved at gå gennem  ”smuthullet”. Revet er bygget som en undersøisk mur for flere hundrede år siden, for at beskytte byen mod sørøvere.

I Marina Club Nautico ligger Sara og har det godt. John forklarer, at de har flyttet Sara et par bådpladser, pero, no problemos. Her er noget varmere end i Rep. Dominicana.  Temp. her og nu kl 1230 er 36 grader, så meget nær legemstemp. Det må jo være det ideelle men jeg kunne ikke overbevise Christian om dette.

Hav en god Anholt tur!

Hilsen Bent

 

2013_04_24 Cartagena de Indias, Colombia til Danmark
positioner
2012_03_13 Honduras
2012_03_09 Honduras
2012_02_15 Danmark Honduras
31/01 2011 Honduras
25/03 2010 Stillehavet og vestpå
25/02 2010 Panamapassagen
13/01 2010 Cali - Honduras
12/05 2009 Buenaventura
26/04 2009 Roatan, Honduras
02/04 2009 Cayos Cochinos
13/03 2009 Dieselpest + en invitation
07/03 2009 La Saiba, Honduras
24/02 2009 Fra Guatemala til Guanaja
22/01 2009 Tikal
24/12 2008 Jul i Guatemala - julehilsen
02/12 2008 Guatemala City
12/11 2008 Tilbage i Guatemala
12/04 2008 Rapport fra Rio Dulce, Nicaragua
06/03 2008 Rio Dulce, Guatemala
07/02 2008 Til Isla de Providencia
26/01 2008 ab Cartagena
20/11 2007 Cartagena
24/06 2007 Danmark
20/05 2007 Miramar
10/03 2007 Panama
21/02 2007 Februar
30/12 2006 Julen
14/12 2006 Catagena
07/11 2006 - 2/12 2006 Cartagena - Povenir / San Blas / retur
17/09 2006 Saludo Dinamarca
16/06 2006 Hjemme i Danmark
21/05 2006 Rejsebrev Jamaica
06/05 2006 Jamaica -> Colombia
22/04 2006 Jamaica
19/04 2006 Jamaica
12/04 2006 Jamaica
31/03 2006 Cuba - Jamaica
24/03 2006 Cuba - Jamaica
02/03 2006 Cuba
09/02 2006 Cuba
08/02 2006 Cuba
02/02 2006
25/01 2006 fra Karsten Staffelt
14/01 2006
11/01 2006
Fra Carsten Staffelt
31/12 2005 Honduras
24/12 2005
05/12 2005
01/12 2005
Cartagena 11/6 2005
Billeder af Cartagena
Andrés/Boca-Chica, Isla Beate og Cartagena, Colombia
Rejsebrev 15-5-05
Billeder fra Caribien
20_04_2005 Andrés, Den Dominikanske Republik
Republica Dominica d. 20/4 05
Fra Anguilla d.28/3 05
Fra St. Pierre d. 18/2 05
Sara i Caribien 24/2 2005
Grenadine 1/2 05
Robbery
Bent på indkøb i Caribien
Top top Copyright. Mogens Exner - 2004