Sara; Bent og hans besætnings rejsebeskrivelser fra Sara
TicoTico; Bent og hans besætnings rejsebeskrivelser fra TICO-TICO
Tico-Tico's forlis
Skotlandsbilleder 2000
 
Stillehavet og vestpå

NYESTE BREV ER NEDERST - NYESTE BREV ER NEDERST

[Red: Bent er blevet gast på Clive's båd. Clive er new-zealænder, der har fået den idé, at båden skal sælges, og for at få en rimelig pris, skal den sejles til New Zealand eller Australien. Bagefter er det vist meningen, at de vender tilbage til Honduras, for at give Bent's båd; Sara, samme tur, men det er vist ikke helt planlagt  endnu.]   

-----------

25/03 2010

Kære Alle
Sejler nu fra Isla Taboga [Red: Ganske få sømil udfor Panamakanalens udmunding], der ligger tæt ved Panama City, og vi påbegynder nu turen til Galapagos. Det tager vel omkring 10 dage at nå dertil, og derefter er der vel omkring 30 dage til Polynesien. "Vi er nu i sikkerhed", som Karsten sagde. Han var ret nervøs for os, når vi bevægede os rundt i Colons natteliv  ;-)
Karsten har boet fast i Panama i mere end 40 år, og er shippingman. Håber på daglig radiokontakt med vejrmeldinger. Han har Jeres E-mail adresse, og vil lade høre fra sig, hvis vi har noget at berette. Christian Borup har Karstens E-mail, hvis I vil mig noget særligt.
Mange knus til Aske, Siri, Sofia, Maja og Silje

K.h. Far-morfar / Far / Bent

------------

30/03 2010
Jeg har lige snakket med Bent paa ORCHID LADY på vej fra Panama til Gapalagos. Deres position 23:00 UTC i dag 02-13N & 82-18W og alt vel om bord. Bent sender mange hilsner og siger, at det system, der skulle give positionen, har de ikke om bord længere!!!  ;-)
Hilsen KARSTEN

--------------

31/03 2010

Hej igen,
Har igen lige haft kontakt med Bent (23:00 UTC). Nuværende position 01-45 S / 83-43W med lette vinde fra sydvest. Bent spurgte om jeg kunne sende Jer vedlagte oplysninger om sejladsen til Galapagos og indklarerings forhold etc. - (Red: Ses nederst på siden - en Quick Reference for Galapagos forfattet af Karsten Staffeldt i Panama - exclusive!)
Hilsen KARSTEN

----------------

02/04 2010

Hej, har lige haft radio kontakt (2300 UTC) med Bent på ORCHID LADY, som gerne ville have, at jeg sender Jer en mail for at oplyse, at han passerede ækvator i dag. Er nu på position 00-46 syd og 88-35 vest med forventet ankomst til Wreck Bay, Isla San Cristobal, Galapagos i morgen; lørdag. Alt vel om bord og Bent sender mange hilsner.
Hilsen og god Påske KARSTEN

---------------

06/04 2010

Hej Alle

Clive er en "skør" person, der absolut intet ved om at sejle eller navigere. Vi havde et lille sammenstød, og jeg havde besluttet at tage tilbage til Equador og se lidt af Sydamerika. Men jeg kunne ikke forlade ham her. Han kan ikke klare det alene, selvom han næsten arbejder i døgndrift. Jeg prøver at dysse ham ned, og han har lovet at prøve at tage den lidt med ro. Han sidder aldrig stille i 5 min. Måske han har en form for  "damp", nervøsitet eller noget.

Hilsen Bent

--------------------- 

Her var det, at vi (ja, faktisk var det Per Tyrrestrup) fandt ud af, at Clive havde en lidet flaterende forhistorie - prøv:
http://www.sailblogs.com/member/brickhouse/?xjMsgID=59895&c=None
http://www2.sailblogs.com/member/brickhouse/?xjMsgID=58297  (i sidste halvdel)

Vi skrev så hurtigt som muligt til Bent, så han var advaret og evt. kunne tage sine forholdsregler, men de var lige afsejlet fra Galapagos, og således fik han ikke brevene før noget senere.

C. Borup

-----------------------

09/04 2010

Hej,

Orchid Lady sejlede fra Wreck Bay Galapagos i går morges, og jeg havde radio kontakt (dårlig) i går aftes 2300 UTC og de var på position 01-05 S / 90-18 W alt vel om bord, og ikke så meget vind. Har haft en del kontakt med Bent og Clive.

Hilsen KARSTEN

---------------------

10/04 2010

Hej igen,

Snakkede med Bent paa SSB'ern 23:00 UTC, de er nu paa 02-12 syd & 91-36 vest, alt vel om bord; sejler med 12-13 kt.; vind fra sydøst. Bent oplyste alt var OK om bord.

Hilsen KARSTEN

--------------------

13/04 2010

Hej,

Havde kontakt med ORCHID LADY her til aften, meget dårlige radio-forhold, men havde et godt relay via en svensk båd. De er på position 03-54 S / 97-38 W og har problemer med styringen. Prøver at ordne det, men det er åbentbart vanskeligt. Har sagt, at de må bestemme senest i morgen, om de vil returnere til Galapagos, da vinden vestover bliver mere og mere østlig. Hvis de går rundt nu, vil de få halv vind eller foran for tværs mod Galapagos. Længere mod vest vil vinden være lige imod dem!! Yderligere oplyste de, at de ikke kunne bruge deres satellittelefon pga. at der ingen penge er på telefonkontoen! Ser hvordan det ser ud i morgen. Svenskeren vil stå standby, hvis vi behøver relay.

Hilsen KARSTEN

--------------------

14/04 2010

Hej igen,

Kontakt her til aften med ORCHID LADY, meget dårlig radio forbindelse men fik fra Bent, at deres styringsproblem nu er ordnet, og de fortsætter mod Marquesas. Kunne kun få en omtrentlig position pga. radio forholdende, som er 5S & 99W. Ellers alt vel og sender hilsner.

Må nok erkende, at jeg vil miste radio kontakten snart med ORCHID LADY, med mindre jeg er heldig ind i mellem kan få et relay via en anden båd.

Hilsen KARSTEN

--------------------- 

21/04 2010 (På min forespørgsel om Karsten havde hørt noget)

Hej Christian.

Har mistet radio kontakten med ORCHID LADY, men de var hørt i går 23:00 UTC meget svagt af en anden båd på vej fra Galapagos til Marquesas, men ikke 100% læsbar! De er ca. halvvejs og ikke så langt fra en dansk båd "ING", som er på 07-45 S / 116-21W. "ING" har ikke kontakt med ORCHID LADY. Vejret i området er normalt, der er ingen storme eller andre dårlige konditioner. Åbentbart er styringen ordnet på en eller anden måde, og de fortsætter mod Marquesas. Hører jeg yderligere, skal jeg nok maile dig.
Hilsen KARSTEN

-------------------

22/04 2010 

Hej Christian,

Ref. min mail tidligere i dag. Havde kontakt med ORCHID LADY via relay (svensk båd LUNA) her til aften kl. 23:00 UTC. Dårlig kontakt, men fik positionen 07-10 syd og 118-30 vest, og at alt vel om bord. Underretter du ikke Bents børn?

Hvor lang tid, der går til de ankommer Marquesas, kan jeg ikke sige. De er jo omkring halvvejs, og de fleste både bruger 20-25 dage for passagen.

Hilsen KARSTEN

-------------------- 

24/04 2010

Hej Christian,

Din mail fra 22/4 havde kontakt med ORCHID LADY via relay (Belgisk båd NARID). ORCHID LADY 2300 UTC i dag position 08-44 Syd & 123-55 W. Alt vel om bord. Hilsen til dig og send hilsen til børnene.

Til oplysning er nu ca. 2/3 af vejen og ca. 1000 sømil til Marquesas. Der vil jo nok gå omkring 8 dage, hvis vind og sø tillader det!!!

Hilsen KARSTEN

------------------

27/04 2010

Hej,

Ingen kontakt med ORCHID LADY de sidste dage, heller ikke via relay, men der er ikke noget at være bekymret for. Vejret er ganske moderat og formodentlig er de ikke så langt fra den danske båd ING (ingen kontakt mellem dem). ING er
på 8-20S/132-35W med forventet ankomst Marquesas om 4-5 dage, og det
skulle være nogenlunde det samme for ORCHID LADY.
Denne mail FYG, hilsen KARSTEN 

[Red: FYG betyder For Your Guidence siger Karsten]
 

-----------------


28/04 2010

Tidligere E-mail udveksling kontakt med ORCHID LADY via relay (Svensk yacht LUNA på 05-21S/107-52W) her til aften (tirsdag 27/4) 2300 UTC. Dårlig kontakt men fik alt vel om bord og positionen 9S/132W (kunne ikke få min). De går til Hiva Oa omkring 10S/140W så de mangler ca. 7 grader = omkring 420 NM = omkring plus/minus 4 dage.

Hilsen KARSTEN

PS: Den danske yacht ING ligger på 09-15S/135-08W men har ingen kontakt med ORCHID LADY (Jeg har daglige kontakt med ING via SkyFile).

----------------

10/05 2010

Hej Allesammen

Er nu på Nuku Hiva, Marquesas i Fransk Polynesien. Den første ø vi anløb var Fatu Hiva, min favorit ø, der var bare ikke internet, så I hører først fra mig nu.

Er stået af Clives båd, og bor nu i en pragtfuld bungalow. Jeg tager senere et fly til Papeete på Tahiti. Sidste gang jeg var her, fik jeg venner her. Besøger vennerne og regner derefter med, at flyve tilbage til Danmark.

Den beskrivelse I har sendt om Clive passer udmærket. Han aner intet om navigation eller sejlads. Han styrer båden, med en lille pil på kortplotteren, som om han styrer en bil. Han kan ikke afsætte en position, kender ikke til latitude/longitude eller kurs. Jeg har forsøgt, at lære ham det, men hans lille "Kiwi"-hjerne forstår det slet ikke. Han har ikke mindre end tre kortplottere + flere GPS'er ombord. Han bruger ikke kompasset og ved intet om magnetic/true course, (Den magnetiske variation er ca. 10 grader her!), vidste ikke engang, hvor kompaslyset skulle tændes!

Han havde ikke sejlet før han begav sig ud på dette eventyr med “Orchid Lady” - kun en tur fra Tonga til New Zealand med en kammerat. Han købte “Orchid Lady” for 100.000 USD i Miami for 2 år siden. Han røg ind i en orkan ud for Cuba, ødelagde alt og reparerede på båden i 2 år i Honduras, hvor jeg lærte ham at kende. Han regner med at sælge båden for 200.000 USD i Australien.

Clive sejler nu sin egen sø. Jeg er happy, happy ¡feliz! efter 24 døgns mareridt fra Galapagos til Fato Hiva. Især om natten blev han panisk. Når han så lanterner fra andre både, troede han alle styrede mod ham. Han kendte intet til lanterneføring eller søfartsregler. Han skulle på Gunnars kursus, men nok i NOGLE år!!!

Den hydraliske styring svigtede undertiden idet, at der kom luft i systemet. Det skete selvfølgelig altid om natten. Under en kortvarig squell med 30 kts. gik han helt i panik. Han lavede en bomning og ødelagde både bom og sejl. Derefter sejlede vi af gode grunde kun med genua og mesan. Han kendte ikke til brug af spilerstage, som man altid bruger ved passatvindssejlads med vinden fra agten. Vi havde mange diskussioner, men om natten skulle spilerstagen altid ned. Han var panisk for den stage, selv om vi let kunne tage genuaen ind med stagen på.

Femte døgn fra Galapagos svigtede styringen helt. En O-ring var gået og olien løb ud og luft ind. Vi drev rundt på må og få et døgns tid, inden han fik den repareret – han er mekaniker. Vi havde et nødror, men det kunne vi ikke bruge, da der sad en hel masse ting på båden, hvor roret skulle sidde!

Vi havde ingen O-ring, der passede, men han brugte en mindre under den gamle, der skulle presse den gamle, der lækkede. Vi havde ikke mere hydralikolie - havde brugt det sidste i Panama, hvor gearboksen lækkede. Samlede så olien i en spand under lækagen og genbrugte den. Der kom hyppigt luft i styresystemet, og der skulle luftes ud, inden vi kunne styre igen. Det skete altid om natten. På et tidspunkt gav han op, og da havde han ikke sovet i 3 døgn. Jeg fik listet ham til at tage en sovepille, og det var første nat, hvor vi fik en rolig sejlads. Ellers var han altid hyperaktiv og manisk og lavede 10 forskellige ting på en gang.

Som EU-borger får jeg automatisk 3 mdr. ophold i Fransk Polynesien (der i øvrigt kan forlænges). Alle “ikke EU borgere” skal stille med en returbillet eller deponere 1000 USD i banken, men får de fleste af pengene tilbage når de udklarerer. Det ville Mr. Clive ikke være med til, så han tjekkede straks ud til Tonga - Australia efter at havde provianteret.

Det ville jeg ikke være med til, da jeg havde venner i Papeete. De kommer hertil i morgen lørdag. De skulle alligevel besøge franske venner her på Nuku Hiva.

Er spændt på hvordan han styrer omkring alle de øer, der er her. Husker da vi skulle sejle mellem de to sidste øer på Galapagos. Han havde store bekymringer selvom der var adskillige NM mellem dem. Jeg lagde vores position med latitude og longitude ind paa søkortet og forklarede ham hvordan han skulle finde kursen med kurslinealen og således styre 246 grader, og så ville der slet ikke være problemer. Lidt senere så jeg, vi havde kurs mod øen. Han havde intet forstået. Han styrede stadig efter sin lille pil på kortplotteren, og med lidt siksak kurs kom han uden om øen. Mørket faldt på, men der var lys på land og lys fra andre både. Alligevel var han meget nervøs og afsøgte 24 NM med radaren, og var ved at gå i panik, da han så andre både uden lys. Det var små lokale fiskere, der nok skulle undgå os, da der var fuldmåne. Jeg var lettet over, at der nu var 3000 NM til næste ø, og vi observerede ikke flere skibe, før vi anløb Fatu Hiva 24 døgn senere.

Nyder min første nat her i en seng, der ikke gynger. På hele turen havde vi kraftige squells 9-12 feet, der skyldes “El Niño”, der har givet stormvejr i andre dele af Stillehavet. Vi havde god vind 20-25 kts. At det tog 24 dage fra Galapagos, skyldes at vi ofte sejlede på kryds, for at få vind i sejlene (genua og mesan!), fordi han ikke turde bruge spilerstagen (“bruges ikke på New Zealand”, sagde han). Han ville ikke lænse, for “det tog for hårdt på den hydraliske styring”, der hele tiden lækkede olie. Han ville ikke reparere det igen. Så ville han hellere sænke båden. Den var forsikret for 200.000 USD, så jeg frygtede han virkelig kunne finde på det. Jeg var ikke helt tryg ved ham, når jeg så ham med den store hammer...!

Jeg nyder det her på Nuku Hiva, er happy – feliz, og med fast bund under fødderne og fri for den skøre “kiwi”.

K. h. Bent

------------------- 

12/04 2010

Hej igen.  Her er nogle tilføjelser til ovenstående fortælling om Clive.

Hele turen fra Honduras til Marquesas tog 3 mdr. og blev over 5000 NM lang. Der er ca. 1000 NM til Panama, men bl.a. fordi vi først skulle udklarere fra Guanaja (sidste ø i Bay Islas de Honduras) blev turen forlænget betregteligt. Vi kunne bare ikke udklarere fra Guanaja, fordi "Kiwien" havde smidt inklareringspapierne væk for over 2 år siden. Måtte så tilbage til La Ceiba, men her fik vi endnu flere problemer. Orchid Lady var registreret i USA, men denne var for længst udløbet - båden var ikke registreret. For at komme videre i sagen måtte vi sejle til Roatan - den første ø han anløb for 2 år siden. Her opgav de ham tilsidst og udskrev en Zarpe (sejltilladelse) til Panama. Vi anløb så Isla de Providensia som tilhører Colombia. Nye problemer her, da zarpen jo var til Panama. Kiwien forstod ingenting. Der hvor han kommer fra er der åbenbart hverken love eller papirnusseri.

I Panamakanalen var vi over 1 md. pga nogle rep. og selve kanal passagen. Joe (en amerikaner) stod af, og jeg besluttede egentlig, at jeg ville stoppe på Galapagos, men ville jo også gerne til Marquesas i Polynesien. Kiwi'en kunne ind imellem være meget charmerende, blot han ikke skal sejle, så jeg blev desværre overtalt til at fortsætte efter Galapagos.

Det blev til 24 døgns mareridt, men det glemmes heldigvis hurtigt når man anløber en vidunderlig ø som Marquesas er. “Landfall of Paradis”, som crusingguiden kalder Marquesas. Jeg købte den i Panama, i samme kortbutik, som jeg for fem år siden købte kort til Stillehavet. Jeg købte også papirkort over Las Perlas, Galapagos, Marquesas og Fransk Polynesien. Men det ville Clive ikke være med til, for han kan ikke læse søkort, og har jo flere kortplottere at styre efter....  ;-)

Nu vil jeg cykle en tur op på bjerget og nyde udsigten over byen Taiohae. Jeg må se at komme i form igen. Jeg har tabt 4-5 kg. siden Panama, og der er jo ikke så meget at give af...

I morgen skal jeg på bjergtur med Cathrine og hendes franske venner. Onsdag flyver vi til Papeete paa Tahiti, og her vil jeg nyde livet I hendes pragtfulde villa, der har udsigt over Papeete og måske tage en tur i hendes 26 fod sejlbåd til naboøn Morea.

Regner med at købe billet til Påskeøen og blive der i 5 dage. Derfra vil jeg tage til Chile og over Madrid til København.

K.h. Bent

------------------


!!! EXCLUSIVE FOR DANSK YACHTSKIPPER FORENING !!!

QUICK REFERENCE  

GUIDE GALAPAGOS

INFORMATION FOR YACHTS SAILING FROM PANAMA TO GALAPAGOS

GALAPAGOS ISLANDS ( ARCHIPIELAGO DE COLON:

Eastern Tropical Pacific around Equator and 90 Degreees West, 845 Nautical Miles from Panama.

SAILING ADVISORY AND INFORMATION PANAMA - GALAPAGOS:

Yachts sailing from to Galapagos, or to mainland Ecuador, have to pass the Intertropical Convergence Zone (ITCZ) on this voyage. The ITCZ is an area of disturbed unsettled weather surrounding the earth a few degrees north of Equator where the northeast and southeast Tradewinds converge and where the sea temperatures reach their maximum. It is an area with moderate to strong convection interspersed with areas of calm (the doldrums). There is frequent torrential rain with thunder and lightning and often squally with winds from all directions. In the area between Panama and Galapagos ITCZ generally moves north and south around 5 degrees North and the area is about 3 Degrees wide.

Yachts leaving Panama should proceed towards Isla Mapelo (03-59 N & 81-36 W) as first waypoint.

Depending of the location of ITCZ the wind will generally be from the north or northeast, light to moderate, leaving Panama until reaching ITCZ. South of ITCZ the wind will generally be from south west, light to moderate, and yachts should continue on a southerly course after Isla Mapelo to such time the wind shift more towards the south and eventually to southeast catching the Southeast Trade Wind, which normally happens around Equator. At that time yachts bound for Galapagos can hold a westerly course directly to Galapagos. Yachts bound mainland Ecuador normally will be able to steer directly towards their destination after Isla Mapelo.

Where the wind will shift from southwest to south and finally southeast depends of the location of the ITCZ, and the Marine Weather Fax Charts published by NOAA/NWS several times daily are showing the location of ITCZ.

Due to ITCZ yachts should calculate a fair amount of motor sailing on this passage.

The prevailing Ocean Current is the Humboldt Current (also called Peru Current) becoming the Equatorial Current towards the west. The Humboldt Current comes north along Peru’s coast and turn towards northwest and west around Galapagos and is present both north and south of the Islands.  North and east of the Humboldt Current, in the area between Panama and Galapagos, a counter current coming from the west and going southward can also be expierenced.

NOTES:

1) Yachts leaving Balboa Panama directly towards Isla Mapelo, without calling Islas Perlas, should keep well clear of Punta Mala in the western part of Golfo de Panama.  The area around Punta Mala is known for some adverse weather conditions.

2) Yachts should also keep well clear of the coastal area near the Panama/Colombia border, as well as the pacific coast of  in general. Reports have been received covering piracy activity in the border area, and even no recent reports are recorded from the pacific coast of Colombia, the area must be considered unsafe.

3) Yachts enroute are likely to meet small fishing vessels far off shore from the Colombian and Ecuadorian coasts. They are often approaching yachts to warn them of their nets or to do some trading, and no problems reported. Also close to the northern coast of Ecuador yachts have reported large areas with poorly marked floating nets.

4) Piracy: Some infrequent Piracy Activity reported in the area, in 2004 a yacht was attacked enroute Panama to Galapagos and during the past years several yachts reported being pursued by suspicios crafts, but escaped. Last year a attack reported close to the northern coast of Ecuador. Prudent measurers for a safe transit should be taken.

5) Weather:

- Marine Weather Fax Charts covering eastern tropical Pacific from NOAA/NWS via US Coast Guard Stations at New Orleans and Pt. Reyes, Ca. Schedule and Charts also available on NOAA/NWS Web-Site: http://weather.noaa.gov/fax/marine.shtml

- Passage Weather: www.passageweather.com

- Marine Weather on Line from: weatheronline.co.uk  (go to Pacific Routes)

- GMDSS Marine Weather forecasts (METAREA XII) via Inmarsat or Web-Site:

  http://weather.gmdss.org/index.html

- Yacht Net: Panama Pacific Net at 14:00 UTC on 8.143 Mhz. USB (SSB)

 

 

CLEARING IN AND OUT GALAPAGOS ISLANDS:

The Rules and regulations covering clearing in and out at Galapagos for visiting yachts have frequently changed over the years. New Regulations became effective by the middle of 2007 and 2008, however as before often the interpretation is up to the Official attending, causing confusion. 

Generally yachts have following options:

Transit Call:

- No advance cruising permit required.

- Clearence (Zarpe) from last port should not indicate Galapagos as destination but next

  foreign port after Galapagos (example Marquesas).

- Will be allowed to stay at Port of Entry up to 20 days.

 

A "Transit Call" at Galapagos, according to the Regulations, allows a yacht or vessel to make a call to one of the Ports of Entry, Puerto Ayora Academy Bay, Isla Santa Cruz or Puerto

Baquerizo Moreno, Isla San Cristobal, for provisions, repairs etc. Over the years yachts with no more than 10 crewmember, wishing to call Galapagos without a prior obtained permit, have been permitted restricted entry up to 20 days covered by this Regulations (Galapagos Law No: 50). In some cases yachts have been restricted to less than 20 days, in other cases yachts have been granted permission to proceed and call other ports outside the Park Area!

 

Cruising Permit for the Park Area:

- Require an Agent or contact in Ecuador to apply and obtain the Cruising Permit for the  Park Area well in advance of the planned arrival.

- Expensive!

- Additional it is required that a guide is embarked when cruising the Park Area, cost of which about US$ 200,00 per day (2008).

 

Limited Cruising Permit to inhabited Ports outside the Park Area:

A limited Cruising Permit (Autografo) exist for inhabited Ports outside the Park Area: Puerto Baquerizo Moreno, Isla San Cristobal - Puerto Ayora, Isla Santa Cruz - Villamil, Isla Isabela – Puerto Seymour, Isla Baltra - Puerto Ibarra, Isla Floreana. Require an agent on Galapagos to apply and obtain the Cruising Permit before arrival, and could be arranged with relative short notice.  Some yachts even reported that they applied and obtained the permit on arrival!.

 

Agents:

According to latest information received it is mandatory that the service of an agent is employed on Galapagos to arrange the formalities with the Authorities, clearing in and out with the Port Captain and Immigration etc. Agents will offer their service upon arrival, and can only add that all reports received indicate positive and negative expierences, consequently unable to recommend any specific Company.

 

Park Fees:

 

According to Regulations Park Fee should be paid by all visitors arriving Galapagos, however over the years, Park Fee has not been collected from most yachts calling the covered by the Transit Rules.

 

Closing comments:

Can only confirm that a certain amount of confusion and inconsistency prevail on Galapagos Islands in addition to bureaucracy and to a lesser extend corruption  It is not clear which Government Authority is in charge, and each Authority has their own interpretation of the Laws, Regulations and Rules. However as maritime affairs are in the hands of the Port Captains, yachts must follow their regulations and requirements.

 

Links:

General Information, Jimmy Cornell's Web-Site: www.noonsite.com

Galapagos Chamber of Tourism: www.galapagostour.org

Ecuador Cruiser’s Handbook

 

This QUICK REFERENCE GUIDE GALAPAGOS compiled from various sources such as:

- Contacts on <st1:place w:st="on">Galapagos Islands</st1:place>

- Reports from cruising Yachts

- Cruising News and Guides

- Etc.

 

 

By: Karsten Staffeldt Panama City,  RP.

      E-mail: Karstenpanama@hotmail.com

      Contact Panama for Scandinavian Cruising Associations: FTLF/DOCA & OCCD

      Denmark and OSK Sweden.

 

January 2009

 

Up-date March 2009                                                                                    Total 3 Pages

 

2013_04_24 Cartagena de Indias, Colombia til Danmark
positioner
2012_03_13 Honduras
2012_03_09 Honduras
2012_02_15 Danmark Honduras
31/01 2011 Honduras
25/03 2010 Stillehavet og vestpå
25/02 2010 Panamapassagen
13/01 2010 Cali - Honduras
12/05 2009 Buenaventura
26/04 2009 Roatan, Honduras
02/04 2009 Cayos Cochinos
13/03 2009 Dieselpest + en invitation
07/03 2009 La Saiba, Honduras
24/02 2009 Fra Guatemala til Guanaja
22/01 2009 Tikal
24/12 2008 Jul i Guatemala - julehilsen
02/12 2008 Guatemala City
12/11 2008 Tilbage i Guatemala
12/04 2008 Rapport fra Rio Dulce, Nicaragua
06/03 2008 Rio Dulce, Guatemala
07/02 2008 Til Isla de Providencia
26/01 2008 ab Cartagena
20/11 2007 Cartagena
24/06 2007 Danmark
20/05 2007 Miramar
10/03 2007 Panama
21/02 2007 Februar
30/12 2006 Julen
14/12 2006 Catagena
07/11 2006 - 2/12 2006 Cartagena - Povenir / San Blas / retur
17/09 2006 Saludo Dinamarca
16/06 2006 Hjemme i Danmark
21/05 2006 Rejsebrev Jamaica
06/05 2006 Jamaica -> Colombia
22/04 2006 Jamaica
19/04 2006 Jamaica
12/04 2006 Jamaica
31/03 2006 Cuba - Jamaica
24/03 2006 Cuba - Jamaica
02/03 2006 Cuba
09/02 2006 Cuba
08/02 2006 Cuba
02/02 2006
25/01 2006 fra Karsten Staffelt
14/01 2006
11/01 2006
Fra Carsten Staffelt
31/12 2005 Honduras
24/12 2005
05/12 2005
01/12 2005
Cartagena 11/6 2005
Billeder af Cartagena
Andrés/Boca-Chica, Isla Beate og Cartagena, Colombia
Rejsebrev 15-5-05
Billeder fra Caribien
20_04_2005 Andrés, Den Dominikanske Republik
Republica Dominica d. 20/4 05
Fra Anguilla d.28/3 05
Fra St. Pierre d. 18/2 05
Sara i Caribien 24/2 2005
Grenadine 1/2 05
Robbery
Bent på indkøb i Caribien
Top top Copyright. Mogens Exner - 2004