Jordomsejling
Guides
Kurser / Besøg / Ekskusioner
En utidig uddannelse...?
AIS
Yachtskippereksamen 2009, Skagen
Maritim ordbog på nettet
Y1'tere 2004
Regler for foreningsstandere
Definitioner
Kommunikation
Matematik, formler og programmer
Astronomi
Meteorologisk Leksikon
Sundhedslære
Orkaner og tornadoer
Uddannelser
Edwards side
 
Kanalbevis

 

Successen var stor ved sidste afholdelse af kanalbeviskurset d. 26/3.

Og der var en del som ikke kunne komme, så på opfordring vil vi gentage successen hvis der er tilstrækkelige tilmeldinger.

Kanalbevis v/ Dansk Yachtskipperforening

 

Hvorfor:

Begrundelsen for et særligt kanalbevis er et udtryk for, at afmærkningen af indre vandveje, lyd- og lyssignaler, skiltning samt vigeregler er markant anderledes end på havet, hvor de internationale søregler gælder.

 

Synonymer:

CEVNI (Code Européen des Voies de la Navigation Intérieure - Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig og Østrig)

Svarer stort set til “Kanalintyg” (Svensk udgave)

og CEVNI (Certificate of Competence - engelsk udgave)

 

Godkendt af de føromtalte lande, men ikke af Søfartsstyrelsen.

- både under 15 m.

(Både over 15 meter skal have et andet bevis)

 

Begrænsninger:

Beviset giver ikke nødvendigvis ret til at færdes på hovedfloderne, hvor der kan være særlige regler.

 

Forudsætninger er minimum duelighedsbevis.

 

Pensum er indeholdt i bogen “Europas indre vandveje” (135 kr i løssalg)

 

Prisen er 350 kr. for et brevkursus inkl. bog og 275 kr. hvis man tager det på nettet, men så uden bogen - kan dog købes særskilt for 75 kr. Evt. reeksamination koster 150 kr.

 

FORSLAG til hvordan vi praktisk griber det an.

 

Skal vi sørge for at få så mange så muligt med eller skal vi holde det på vores sædvanlige niveau? Vi kunne jo lave opslag i de forskellige bådklubber rundt omkring....

 

Da prisen er den samme (med lidt hovedregning ;-) ), foreslår jeg brevkurset. (Computere har en vis evne til at overtage interessen efter et stykke tid, specielt hvis der er problemer med et eller andet). Regner med at vi kan styre os igennem ved at få Gunnar som en avanceret “ordstyrer” lige som sidst ved radiokurset.

 

Vi skal have tilmeldingerne inden første mødegang, så vi kan skaffe bøgerne og indbetale eksamensgebyret. Gunnar og evt. en anden en, bør læse “lidt foran”, så vi ikke kommer ud på for mange sidespor undervejs.

 

Vi aftaler 1. gang en læseplan og hvor tit det bliver nødvendigt at mødes - regner med 2 maks, 3 gange i alt, men hvilken dag, hvornår på dagen og hvor lang tid, skal vi kigge på.

 

Sidste gang laver vi prøve, så de bliver klar til indsendelse. Beviser kan forventes tilbage efter maks. 20 dage og udstedes af Dansk Sejlunion

 

Uddannelsesregler
VHF/SRC
Kanalbevis
Top top Copyright. Mogens Exner - 2004