Jordomsejling
Guides
Kurser / Besøg / Ekskusioner
En utidig uddannelse...?
AIS
Yachtskippereksamen 2009, Skagen
Maritim ordbog på nettet
Y1'tere 2004
Regler for foreningsstandere
Definitioner
Kommunikation
Matematik, formler og programmer
Astronomi
Meteorologisk Leksikon
Sundhedslære
Orkaner og tornadoer
Uddannelser
Edwards side
 
Gondol i Venedig

Undertegnede, der lige har prøvet det, finder anledning til at komme med et par kommentarer desangående, da det i princippet rummer nogle interessante ting. Efter en del forhandling fik vi en tur på 35 min. for 90€, så det er ikke billigt.

Gondolen er let, som en violin og lige så lidt retningsstabil. Så vidt jeg ved er der kun en lille blikkøl under den, men den glider let i vandet og kræver ikke de store armbevægelser for gondolieren, men styringen forestiller jeg mig er det største problem.

Gondolen har en udformning, så man bliver nødt til at tænke: "Hvor fa'en har de fået den konstruktion fra?". Jo, den glider let afsted, men retningsstabiliteten er ikke noget at prale af og det underlige dragehovede, der sidder i stævnen kan faktisk give en del problemer, når man glider over en tværgående kanal med vind. Alt hvad der ligger ovenpå gondolen er staffage, der ligger løst og ryddes af om aftenen inden det blå dækken kommer til at dække gondolens vitale dele.

Gondolieren fortalte at en "rigtig" gondol koster omkring 40.000€ - så et program i fjernsynet engang, hvor de var begyndt at producere dem i kina til en helt anden pris, men det nægtede han havde noget på sig. Alle gondoler i Venedig er lavet indenfor en 10 km's radius påstod han.

Som alle både styres den over et punkt ca. 1/3 fra stævnen, men åreteknikken er lidt speciel. Man høre sjældent "plasken" fra åren, fordi den kun meget sjældent er ude af vandet.

Grundbevægelsen er frem og tilbage, hvoraf selvfølgelig kun tilbageførelsen bruges til fremdrift, men samtidig er årens vinkel bestemmende for styringen af bagenden i både fremad- og tilbagegående retning idet man vender bladet, så man opnår den ønskede retningsændring.

Man har et lille reb, som en langsgående fender på ydersiden af fribordet, men ellers er den tynde båd temmelig ubeskyttet og man er ofte meget tæt på cementhjørner, når man drejer omkring dem. "Dragehovedet" rager åbenbart for højt op, idet han ved specielt een bro stod helt ud på siden af båden, for at få den til at hælde så meget, så vi kunne komme igennem uden at stævnen tog imod.

Gondoler har en slags forkørselsret lige som sejlskibe, men jeg ved ikke hvor sikkert det er skrevet ned, men motorbåde holder pænt tilbage, når vi kommer glidende. Når man nærmer sig et hjørne, hvor der muligt kunne være tværgående trafik råber man et specielt råb og den anden svarer med det samme - fik ikke fat i hvad de råbte...

Vanddybden i Venedig er mellem 2 og 5 meter, hvilket overrasker mig noget. I takt med klimaforandringerne og fordi det hele er bygget på pæle - vi så i øvrigt ikke huse med revner....? - synker det hele eller vandet stiger. Man er i gang med et kæmpemæssigt sluseprojekt, der skal lave en kunstig højde på Venedigs Lagune, så man kan bevare den gode turistindtægt.

Priserne i byen er normalt høje for turistområder i Italien, men det koster mellem 4 og 7€ at parkere pr. time (Nogen steder kunne man ikke betale for mindre end 24 timer), og man skal efterlade nøglen i bilen, fordi de på den begrænsede plads skal omrokere hele tiden, når en eller anden kommer for at hente sin bil.

Venlig hilsen Jeres udsendte medarbejder

Christian Borup

Jeg fandt nogle data i et gammelt "Bådmagasinet", som I ikke slipper for:

Gondolen er kendt 1000 år tilbage i tiden. I 1700-tallet var der 200 steder, hvor der blev bygget gondoler, men i dag er der seks steder tilbage. Der var omkring 10.000 gondoler i Venezia dengang. I dag er der omkring 500 tilbage. Gondolen kan transportere op til 6 personer eller 500 kg. Ventetiden på en gondol er 5-6 år, blandt andet nok fordi træet skal tørres igennem syv år inden det kan bruges. Længde 11,05 meter og bredeste punkt 1,45 m. Egenvægt ca. 750 kg.

 

Elektroniske søkort
Walsted Bådeværft og Museet for lystsejlads
OpenCPN kursus
Knob og splejsning
Østerstur til Rømø
Løgstør Bådeværft
Besøg på Hurtigfærgen / Århus - Kalundborg
DYF-cup / Mini-12-meter
Besøg på Skagen Skipperskole den 26/4 kl. 10 – 12
El-kursus 26/5 2013
Besøg på Stenomuseet 9/2 2011
Besøg i Marstal
Besøg på X-Yachts i Haderslev den 19/3 2010
DYFferne til Ildfestregatta i Silkeborg
Gondol i Venedig
Top top Copyright. Mogens Exner - 2004