Jordomsejling
Guides
Kurser / Besøg / Ekskusioner
En utidig uddannelse...?
AIS
Yachtskippereksamen 2009, Skagen
Maritim ordbog på nettet
Y1'tere 2004
Regler for foreningsstandere
Definitioner
Kommunikation
Matematik, formler og programmer
Astronomi
Meteorologisk Leksikon
Sundhedslære
Orkaner og tornadoer
Uddannelser
Edwards side
 
Besøg på X-Yachts i Haderslev

Vi var godt repræsenteret af kartotektets kernemedlemmer (Gunnar, Lindy, Viggo & junior, Bendt, Edward, Søren, Uffe, Jan & Kirsten samt undertegnede), men kunne faktisk godt havde været et par stykker mere, men de meldte afbud i sidste øjeblik. Vi blev modtaget af produktionsleder Hans Erik Jørgensen, der viste os en kæmpestor, ordentligt, ren og pæn monteringshal.

X-Yachts får skrogkomponenterne lavet i Polen, der også isætter de groveste spanter, som leveres af dansk underleverandør. Transporteres på lastbil eller med færge til Haderslev. I Haderslev tager man dækket af og kører det til en anden monteringshal. I skroget monteres først navigationsbord og pantry. Derefter øvrigt indhold, der også inkluderer en masse ledninger, slanger, motor o.s.v. Hver båd er bestilt i forvejen, og det tager omkring 8 uger at få leveret en båd efter egne specifikationer. Et "timekort" gives et antal "standardtimer" efter hvilken model det drejer sig om, og tillægges så "ekstratimer" efter hvor meget ekstraudstyr den fremtidige ejer vil have puttet ind i den. Ligeledes forholder det sig med dækket. Det udstyres også med et kort med et timeantal, og skrog og dæk skal gerne være færdig nogenlunde samtidigt.

Der arbejder 3 funktionærer og 63 mand med forskellige uddannelser (mekaniker, snedker, tømrer, elektrikker o.s.v.) i hallen, og jeg forstod, at der ikke var særligt skarpe fagskel - det var mere vigtigt, at timetallet blev overholdt og at enheden blev færdig til aftalt tid. Hallen var monteringshal for de "mindre" både (vist fra 34" til 46"), og det var nogle flotte eksemplarer de havde på bedding. Det var interessant at se de forskellige "eksplosionsbilleder" af samlingens processer, men vi måtte ikke fotografere!

Der var en svag em af glasfiber, der kun var der pga en reparation. Ellers har man ikke gang i støbning af komponenter i Haderslev. Man anvendte samlingslim, men det var betydeligt mindre giftigt end glasfiberen.

Vi så nye både og brugtbådsafdelingen, der også så flotte ud. Den ene af tre direktører, Birger Hansen kom til stede og viste os rundt også. Han fortalte, at man jævnligt kom op på at bruge et sted mellem 100 og 200 tusinde i en brugt båd til klargøring, men de så også næsten nye ud.

Vi fik vist en film om "Andelsbanken", der vandt stort over "Buksesnedkeren". "Andelsbanken" er en båd fra '88, der var bygget på nogle helt nye principper udelukkende med det mål, at sejle stærkest muligt. Det var X-Yachts, der stod for bygningen. Vi fik kaffe og bagerbrød og forlod stedet med et ønske om, at havde haft en del flere penge på bogen. Det var et interessant besøg. Vi blev udstyret med nogle tykke kataloger, som interesserede i foreningen nok kunne få lov til at se. Tak til X-Yachts i Haderslev.

Produktionslederen Hans Erik Jørgensen gav vi et par flasker "kompas"-vin og vi lovede fremsendelse af lignende til direktør Birger Hansen på forventet efterbevilling (Vi var ikke forberedt på, at han dukkede op i sammenhængen).

Vi trøstede os med noget mexikansk mad på Zapata.

Christian Borup

 

Elektroniske søkort
Walsted Bådeværft og Museet for lystsejlads
OpenCPN kursus
Knob og splejsning
Østerstur til Rømø
Løgstør Bådeværft
Besøg på Hurtigfærgen / Århus - Kalundborg
DYF-cup / Mini-12-meter
Besøg på Skagen Skipperskole den 26/4 kl. 10 – 12
El-kursus 26/5 2013
Besøg på Stenomuseet 9/2 2011
Besøg i Marstal
Besøg på X-Yachts i Haderslev den 19/3 2010
DYFferne til Ildfestregatta i Silkeborg
Gondol i Venedig
Top top Copyright. Mogens Exner - 2004